حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که پس از خرید تلفن‌ همراه جدید و راه‌اندازی آن، پیامکی از  سامانه‌ی همتا بر روی گوشی شما نمایان شود. کاربران بسیاری به این پیامک توجه چندانی نشان نمی‌دهند این امر می‌تواند سبب شود تا گوشی چند میلیونی شما به سادگی از دسترس خارج شده و شما را با خسارت زیادی رو‌به‌رو کند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از آنکه با مشکل جدی در استفاده از گوشی همراه خود مواجه شوید به این پیامک توجه نموده و اقدام به فعالسازی گوشی خود نمایید. اهمیتی ندارد که تلفن همراه خود را از چه فروشگاهی خریداری می‌کنید این پیامک در صورتی برای شما ارسال می‌شود که این پروسه به طور قانونی انجام گرفته باشد. 

سامانه‌ همتا به منظور مبارزه با عرضه گوشی‌های هوشمند قاچاق و ثبت تجهیزات مجهز به سیم‌کارت در ایران راه‌اندازی شده است. کد IMEI و 15 رقمی هر تلفن همراه به محض ورود به کشور در این سامانه ثبت می‌گردد و یک کد فعالسازی انحصاری به این کد IMEI اختصاص داده می‌شود. چنانچه گوشی خود را از فروشگاه‌های معتبر و به صورت حضوری خریداری نمایید، این کد اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد و نهایتا به همراه کد 15 رقمی IMEI در سایت و سامانه همتا درج می شود. شما از طریق پیامک، کد USSD، اپلیکیشن و وب‌سایت همتا می‌توانید به این سامانه دسترسی داشته باشید. در این مطلب از  پایاتلکام به شما آموزش می‌دهیم تا استعلام اصالت گوشی خود را از سایت همتا دریافت کنید. چنانچه از محصول خود را از "پایا تلکام" خریداری کرده اید، ولی کدفعالسازی را فراموش کرده‌اید، لطفا جهت فعال‌سازی (رجیستری) گوشی موبایل خود، به صفحه دریافت کد فعال‌سازی موبایل مراجعه نمایید. 

آموزش فعالسازی گوشی و استعلام اصالت گوشی از طریق سایت همتا

همانطور که گفته شد سامانه‌ی همتا و طرح رجیستری تلفن همراه به منظور جلوگیری از ورود تلفن‌های هوشمند قاچاق به کشور راه‌اندازی شده است. چنانچه تمایل داشته باشید از اصالت تلفن همراه خود اطمینان حاصل کنید می توانید با مراجعه به وب سایت همتا این کار را انجام دهید. 


دو روش برای استعلام اصالت کالا از طریق سامانه‌ی همتا

مراحل کار به این ترتیب است:

1. پس از آنکه وارد سایت همتا شدید بر روی گزینه "استعلام اصالت" کلیک کنید.

استعلام اصالت کالا در سامانه همتا

2. در پنجره باز شده دو فیلد قرار دارد. در فیلد اول می‌بایست کد IMEI گوشی همراه خود را وارد کنید. در فیلد دوم نیز می‌بایست کد امنیتی که در کادر طوسی‌رنگ نمایش داده شده را وارد کنید. برای دسترسی به کد IMEI دو راه وجود دارد. راه اول یافتن کد بر روی جعبه تلفن همراه است. در صورتی که به جعبه گوشی خود دسترسی نداشته باشید می‌توانید کد IMEI را با شماره گیری #06#* پیدا کنید. پس از وارد کردن اطلاعات، بر روی گزینه "جستجو" کلیک کنید.

استعلام گوشی رجیستر شده

در این مرحله اگر پیام "شناسه دستگاه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت شده است" را دریافت کردید مشخص می‌شود که دستگاه شما به طور کاملا قانونی ثبت شده و مشکلی متوجه آن نخواهد بود. در صورتی که استعلام گوشی همراه شما توسط سامانه همتا تکذیب شد این اطمینان وجود دارد که دستگاه شما یک کالای قاچاق است. 

شما می‌توانید استعلام اصالت کالای خود را از طریق کد USSD بر روی تلفن همراه خود نیز دریافت کنید. 

1. در اولین مرحله کد #7777* را با هر تلفن همراهی که مایل هستید شماره‌گیری نمایید.

2. در کادر باز شده، به منظور استعلام اصالت کالا، عدد 1 را وارد کنید.

رجیستر گوشی با USSD

3. در این قسمت کد IMEI مربوط به تلفن همراه خود را وارد کنید. 

4. پس از دریافت پیام "نتیجه از طریق پیامک ارسال خواهد شد" کار شما به اتمام می‌رسد. در این مرحله می‌بایست منتظر باشید تا نتیجه استعلام را دریافت کنید. 

رجیستر گوشی در سامانه همتا با کد USSD


دو روش برای فعالسازی گوشی همراه از طریق سامانه‌ی همتا

حال که از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کردید می‌بایست گوشی همراه خود را در سایت همتا فعالسازی کنید. اگر پیش از راه اندازی شدن طرح ریجیستری اقدام به خرید گوشی همراه کرده باشید نیاز به فعالسازی نخواهید داشت. 

مراحل فعالسازی گوشی همراه شما در سامانه‌ی همتا به این ترتیب است:

1. وارد سامانه‌ی همتا شده و بر روی گزینه "فعالسازی" کلیک کنید. 

سامانه همتا و فعالسازی تلفن همراه

2. در پنجره باز شده می‌بایست اطلاعات خواسته شده را به درستی و به طور دقیق وارد کنید. نکته‌ای که وجود دارد وارد نمودن کد فعالسازی یک‌بار‌مصرف است که می‌توانید آن را بر روی کارت گارانتی گوشی پیدا کنید. 

3. پس از وارد نمودن اطلاعات، بر روی گزینه "فعالسازی" کلیک کنید. به همین سادگی گوشی تلفن هوشمند شما فعال می‌شود.

فعاسازی گوشی در سامانه همتا

شما می‌توانید فعالسازی کالای خود را از طریق کد USSD بر روی تلفن همراه خود نیز انجام دهید. 

1. در اولین مرحله، کد #7777* را با هر تلفن همراهی که مایل هستید شماره گیری نمایید.

2. در کادر باز شده، به منظور فعالسازی کالا، عدد 2 را وارد کنید.

3. در این مرحله، کد IMEI مختص دستگاه را وارد نموده و آن را ارسال کنید. 

4. در این کادر، شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و آن را ارسال نمایید.

5. در این بخش، کد فعالسازی یک‌بار‌مصرف را وارد نموده و ارسال کنید.

6. در این بخش چنانچه اطلاعات نمایش داده شده مورد تائید شما بود عدد 1 را جهت تائید وارد کنید. 

7. در نهایت پیام "فعالسازی موفق" به شما نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده فعالسازی اصولی و درست دستگاه شما می باشد.

فعالسازی موفق در سایت همتا