سال 2021 برای همه ما سال بسیار عجیبی بود اما گوشی‌های هوشمند بیشتر تحت تاثیر رخدادهای این سال قرار گرفتند. معرفی بسیاری از گوشی‌های هوشمند سال 2021 به تعویق افتاد، لغو شد و یا تنها تعداد محدودی از آن‌ها به بازار عرضه شدند.

گوشی سامسونگ نوت 21 یکی از محصولاتی است که امسال با تلفات زیادی رو‌به‌رو شد چرا که کمپانی سامسونگ تائید کرده که در سال 2021 منتظر این گوشی نباشید. با این حال، این محصول تنها محصول غایب امسال نیست و معرفی محصولات دیگری نیز به تعویق افتاده است. 

گفته می‌شود OnePlus 9T نیز یکی دیگر از محصولاتی است که معرفی آن لغو خواهد شد. معرفی گوشی سامسونگ Galaxy S21 FE نیز به تعویق افتاده است و انتظار می‌رود معرفی و عرضه‌ی آن به طور کلی با شکست رو به رو شود. در نهایت Google Pixel 5a، به جای عرضه جهانی، تنها در آمریکا و ژاپن عرضه خواهد شد.

حال بهتر است در مورد عواملی که در این موضوع دخیل هستند صحبت کنیم. برخی از این دلایل به طور واضح برای ما آشکار هستند در حالی که برخی دیگر قابل حدس زدن هستند. در ادامه این مقاله از پایا تلکام به طور کامل در مورد لغو یا تاخیر در معرفی گوشی‌های هوشمند سال 2021 صحبت خواهیم کرد.

عوامل موثر در لغو معرفی گوشی های هوشمند 2021

ویروس کرونا - COVID 19

واضح‌ترین دلیلی که به طور مستقیم بر روی معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند تاثیر داشته است، همان دلیلی است که زندگی همه ما را تحت تاثیر خود قرار داده و آن چیزی نیست جز Covid-19.

همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا درصد بسیاری از کارمندان کمپانی‌های تولید کننده تلفن همراه، کار خود را از راه دور و از خانه انجام دهند. بسیاری از افراد درگیر این بیماری شدند. در برخی موارد، به دلیل ضررهای بسیار هنگفت ناشی از این همه‌گیری، برخی شرکت‌ها اقدام به تعطیلی کارخانه‌های خود یا کاهش فعالیت نمودند.

همه مواردی که عنوان شد به طور مستقیم بر روی تولید و عرضه تلفن‌های هوشمند جدید تاثیر گذاشته‌اند و به میزان قابل توجهی منجر به تاخیر در معرفی محصولات جدید یا لغو آن‌ها شدند.

علاوه بر تمامی این ها، کمپانی‌ها با کمبود چیپست، که مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود، مواجه شدند.

ویروس کرونا

کمبود چیپست

می‌توان پاسخ‌های بسیاری برای این سوال که "چرا چیپست‌های کافی برای تولید تلفن‌های هوشمند وجود ندارد" یافت. تمامی دستگاه‌های الکترونیکی به چیپست نیاز دارند. کاربران و افراد عادی در طول پاندمی کرونا، خیلی بیشتر از روزها و سال‌های عادی گذشته، اقدام به خرید تجهیزات الکترونیکی کرده‌اند. همین امر منجر به کمبود چیپست برای تولید تلفن‌های همراه هوشمند شده است.

از دیگر عواملی که منجر به کمبود چیپست در بازار شد، تقاضای زیاد تلفن های 5G در بازار است در حالی که تحریم ها علیه چین نتوانست کمکی به این وضعیت کند. کمبود چیپست، علاوه بر تلفن‌های همراه هوشمند، بر روی سایر دستگاه‌های الکترونیکی نظیر کامپیوترها، کنسول‌ های بازی و حتی خودروها نیز تاثیر گذاشته است.

پشت تعویق‌ها و لغو معرفی گوشی‌های هوشمند در سال 2021، عوامل و دلایل بسیاری وجود دارند که کمپانی‌ها و افشاگران به طور خاص به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

به عنوان مثال، در ماه مارچ 2021، کمی قبل از آنکه سامسونگ اعلام کند معرفی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 21 به طور کامل لغو شده است، مدیر عامل شرکت گفت: ‘’میان تامین قطعات و تقاضای تکنولوژی، اختلاف بسیار شدیدی وجود دارد. ما مشکل تامین قطعات را هر روز صبح بررسی می‌کنیم. به سختی می‌توان گفت که این مشکل به طور صد در صد حل شده است. این شرایط در 3 ماهه دوم سال کمی مشکل‌تر خواهد بود.’’

از این رو کمبود چیپست یک دلیل واقعی و منطقی به نظر می‌رسد. گوشی نوت 21 سامسونگ ظاهرا تنها گوشی هوشمندی نبوده که تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته است. یکی از افشاگران اظهار داشته علت عدم عرضه جهانی گوشی Google Pixel 5a نیز کمبود چیپست بوده است.

علاوه بر این، گزارشی نشان می‌دهد که علت لغو معرفی و عرضه گوشی سامسونگ مدل Galaxy S21 FE نیز کمبود چیپست باشد. اگرچه که برخی افشاگران اعلام کرده‌اند ممکن است این گوشی کمی دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت، معرفی شود.

گوشی سامسونگ و کمبود چیپست

سایر عوامل

در حالی که فاکتورهای بالا، به احتمال زیاد، دلایل اصلی و کافی برای تعویق یا لغو معرفی گوشی‌های هوشمند سال 2021 هستند اما امکان دارد دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل باشند. این واقعیت قابل توجه وجود دارد که شاید برخی از تلفن‌ها دیگر مورد نیاز نیستند.

یکی از افشاگرانی که مدعی شده است OnePlus 9T دیگر عرضه نخواهد شد اعلام کرد که در آینده به‌روز‌رسانی‌های مشخص و چندان قابل توجهی برای آن وجود نخواهد داشت.

مشابه این موضوع برای سامسونگ نیز اتفاق افتاده است. گوشی گلکسی سامسونگ مدل Note 21 تفاوت‌های قابل توجهی با گوشی سامسونگ S21 Ultra دارد. این گوشی یک گوشی هوشمند نسبتا بزرگ با مشخصات بسیار قدرتمند است که برای اولین بار قابلیت پشتیبانی از قلم را دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که سامسونگ، قلم S Pen را به صورت تاشو عرضه نموده است می‌توان گفت دیگر نقطه فروش واضحی برای گوشی گلکسی سامسونگ نوت 21 وجود نخواهد داشت.

در انتهای این مقاله باید گفت، دلایل هرچه که باشد، عدم عرضه گوشی‌های هوشمند جدید در سال 2021 تا حدودی ناامید کننده خواهد بود. تنها می‌توانیم منتظر بازگشت شرایط به حالت عادی در سال 2022 باشیم.


منبع: https://www.techradar.com/