طبق اطلاعاتی که اخیرا در مورد سری جدید گوشی اپل یعنی آیفون 13 منتشر شده است، این گوشی به احتمال زیاد از اواخر سپتامبر (شهریور) به بازار عرضه خواهد شد. گفته می‌شود این اخبار از منابع موثقی منتشر شده‌اند بنابراین اکنون اطلاعات واضح‌تری در مورد مشخصات گوشی‌های iPhone 13, iPhone 13 Pro, iPhone 13 Pro Max و iPhone 13 mini در اختیار داریم. با تحقیق و بررسی‌های بسیار، اکنون در پایاتلکام می‌توانیم تمام آن چیزهایی که باید درباره iPhone 13 بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. احتمالا به نظر می‌رسد iPhone 13 در سپتامبر 2021 عرضه شود اما تاریخ عرضه آن، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. حدس ما این است که این گوشی در روز 17 یا 24 سپتامبر به طور رسمی وارد بازار شود. 

تمام چیزهایی که باید از آیفون 13 بدانید!

ایفون 13 کی وارد بازار می‌شود؟

طبق شایعات منتشر شده در مورد سری جدید گوشی‌های اپل، به احتمال خیلی قوی باید در اواخر تابستان 1400 منتظر عرضه آن به بازار باشیم. انتظار می‌رود این گوشی‌ها در یکی از روزهای 17 یا 24 سپتامبر (26 شهریور یا 2 مهر)، در فروشگاه‌ها در دسترس باشند. در سال‌های گذشته، آیفون گوشی‌های جدید خود را در روزهای آغازین سپتامبر معرفی می‌نمود. اگر این اتفاق در سال 2021 نیز تکرار شود، می‌بایست در روزهای 7 یا 14 سپتامبر منتظر معرفی رسمی گوشی آیفون 13 و عرضه آن باشیم.

یکی از تحلیلگران این حوزه اعلام کرده است، ممکن است عرضه گوشی جدید اپل در تاریخ 15 سپتامبر اتفاق بیفتد چرا که این کمپانی، معرفی گوشی‌های خود را در روز 4 شنبه انجام می‌دهد. انتظار می‌رود بر اساس روال معمول اپل، در تاریخ 17 سپتامبر شاهد باز شدن پیش سفارش‌ها و یک هفته بعد از آن شاهد عرضه این محصولات باشیم.

متاسفانه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، هیچ تضمینی برای تاریخ دقیق عرضه این گوشی وجود ندارد. این اتفاق قبلا در سال 2020 نیز برای کمپانی اپل رخ داده بود. معرفی گوشی‌های iPhone 12 و گوشی iPhone 12 Pro با تاخیر انجام شد و دو گوشی iPhone 12 mini  و iPhone 12 Pro Max نیز در نوامبر همان سال به بازار عرضه شدند.

ایفون 13 کی وارد بازار میشود؟

قیمت ایفون 13 در چه حدودی خواهد بود؟

مهم‌ترین اخباری که در مورد محدوده قیمت گوشی آیفون 13 به بیرون درز پیدا کرده است این است که قیمت مدل‌های سری جدید آیفون، تا حدودی مشابه با قیمت آیفون 12 خواهد بود. باید منتظر انتشار اخبار و شایعات بیشتری در مورد قیمت آیفون 2021 باشیم، اگر اخبار جدیدی منتشر شود، احتمال می‌رود قیمت‌ها نیز کمی افزایش داشته باشند. با این حال، می‌توان توقع قیمت مشابهی با آیفون 12 داشته باشید.

مشخصات لو رفته از مشخصات ظاهری و بدنه ایفون 13

در افشاگری‌ها و شایعات منتشر شده در مورد این محصولات، به نظر می‌رسد تفاوت‌های اساسی میان آیفون 12 و آیفون 13 وجود داشته باشد با این حال، انتظار ما این است که این دو سری از محصولات بسیار به یکدیگر شبیه باشند. ممکن است ظاهر این گوشی‌ها از زمان انتشار شایعات، تا زمان عرضه، تفاوت‌های بسیاری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین خبرهای لورفته در مورد طراحی بدنه آیفون 13، قرارگیری لنزهای دوربین به شکل مورب را نمایش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد طراحی بدنه نیز کمی ضخیم‌تر است. این امر می‌تواند به دلیل بهره‌گیری از باتری‌های بزرگتر در این گوشی‌ها باشد.

در مورد طراحی بدنه آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس باید گفت لنزهای دوربین کمی بزرگ‌تر هستند. می‌توان گفت طراحی این محصولات نیز کم و بیش مشابه گوشی iPhone 12 Pro Max است. 

در رندرهای غیر رسمی منتشر شده از iPhone 13 Pro، محل قرارگیری لنزهای دوربین در مقایسه با iPhone 12 Pro، بزرگتر و صاف‌تر است. علاوه بر این، سنسورهای دوربین نیز بزرگ‌تر هستند. از دیگر نکات طراحی بدنه این گوشی‌ها باید به قاب استیل ضد زنگ آنها اشاره نمود که شدیدا رد اثر انگشت را نمایش خواهد داد. همچنین در مورد رنگبندی این محصولات باید گفت، احتمال می‌رود آیفون 13 به رنگ سفید با دو لنز و ایفون 13 با 3 لنز و به رنگ نقره‌ای عرضه خواهند شد.

ایفون 13 از Touch ID استفاده می‌کند یا Face ID؟

 یکی از اخبار منتشر شده نشان می‌دهد اپل به احتمال بسیار زیاد، اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش را معرفی خواهد کرد. در حال حاضر، بهترین گوشی‌های اندرویدی از این قابلیت برخوردار هستند و این خبر نشان می‌دهد اپل نیز آماده استفاده از این فناوری است. در حقیقت، استفاده از اسکنر درون صفحه را به دفعات شنیده‌ایم اما به نظر می‌رسد اپل آن را در کنار Face ID در نظر گرفته است.

هنوز به طور قطع نمی‌توان در مورد این قابلیت صحبت کرد چرا که تحلیلگر اپل، Ming-Chi Kuo اعلام کرده این ویژگی در برخی گوشی‌های آیفون که در سال 2022 عرضه می‌شوند وجود خواهد داشت. با این حال، اخبار لورفته از iOS 15 نشان می‌دهد که آپدیت نرم‌افزاری بعدی این کمپانی، از تشخیص هویت بیومتریک دوگانه پشتیبانی خواهد کرد. این ویژگی در دستگاه‌هایی وجود دارد که از Face ID و Touch ID پشتیبانی می‌کنند. با وجود این اخبار، هنوز نمی‎‌توان به طور قطع در مورد این قابلیت‌ها صحبت کرد.

آیفون 13

ایفون 13 با چه رنگبندی و ابعادی به بازار عرضه می‌شوند؟

یکی از مواردی که به احتمال زیاد بر روی گوشی‌های آیفون 13 تغییر نخواهد کرد، ابعاد و اندازه این محصولات است. طبق اخبار لورفته، 4 مدل گوشی آیفون 13 به بازار عرضه خواهد شد که صفحه نمایشی مشابه با iPhone 12 خواهند داشت. با این حال، ممکن است شاهد تغییرات چندانی در ابعاد این گوشی‌ها باشیم. طبق گزارشاتی که منتشر شده، آیفون 13 و آیفون 13 پرو ضخامتی در حدود 7.75 میلی‌متر خواهند داشت که در مقایسه با گوشی‌های قبلی، 0.17 میلی‌متر ضخامت بیشتری دارند. در همان گزارش، اعلام شده که بلوک دوربین‌ها، در مقایسه با آیفون 12 و آیفون 12 پرو کمی برجسته‌تر هستند.

انتظار می‌رود گوشی‌های جدید آیفون با ترکیب رنگی قدیمی و جدید به بازار عرضه شوند. طبق جدیدترین اخبار لورفته، به نظر می‎‌رسد گوشی iPhone 13 Pro و Pro Max در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، برنز و رزگلد عرضه شوند.
ممکن است، اپل امسال از رنگ‌های صورتی و نارنجی نیز رونمایی کند. هرچند که این اخبار از منبع موثق و مطمئنی به دست نیامده است. در هر صورت، این دو رنگ، رنگ‌های بسیار هیجان‌انگیزی خواهند بود.

با اخبار به دست آمده، احتمال می‌رود گوشی‌های iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max به رنگ مشکی مات نیز عرضه شوند. ظاهرا اپل سعی داشته تا نسخه گرافیت iPhone 12 Pro را بازسازی کند، اما این رنگ، بسیار تیره‌تر است.
در نهایت باید گفت به احتمال زیاد، iPhone 13 و گوشی iPhone 13 mini با رنگ‌بندی‌های روشن‌تر و iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max با تنوع رنگی کمتر و رنگ‌های با طیف نقره‌ای و طلایی به بازار عرضه خواهند شد.

دوربین ایفون 13 چند مگاپیکسل است؟

Ming-Chi Kuo که به عنوان تحلیلگر محصولات اپل شناخته می‌شود تاکنون اطلاعات درست و صحیحی در مورد این محصولات در اختیار کاربران قرار داده است. در مورد دوربین گوشی آیفون 13، وی اعلام کرده است که احتمالا iPhone 13 Pro و Pro Max با دوربین ultra-wide با فاصله کانونی f/1.8 به بازار عرضه خواهند شد. او همچنین ادعا می‌کند که مدل‎‌های پرو برای لنزهای ultra-wide، مجهز به فوکوس خودکار هستند.

Kuo در مورد دوربین اصلی اعلام کرده که iPhone 13 Pro Max مجهز به دیافراگم f/1.5 است که سبب بهبود تصاویر در محیط‌های کم‌نور خواهد شد. 

اسکنر LiDAR قابلیتی است که به نظر می‌رسد هر چهار گوشی آیفون از آن برخوردار باشند. یکی دیگر از شایعاتی که در مورد گوشی آیفون 13 منتشر شده است، ترازبندی دوربین‌های پشت دستگاه به صورت مورب است. اپل تمام سعی خود را بر آن دارد که در سال 2021، فیلمبرداری گوشی را به لحاظ نرم‌افزاری بهبود ببخشد.

افزودن دوربین پریسکوپ به گوشی‌های آیفون، یکی دیگر از مواردی است که اپل به دنبال آن است. ایفون قصد دارد بدون ضخیم‌تر شدن بدنه گوشی، محدوده بزرگنمایی بیشتری، شاید تا زوم 10 برابر را در اختیار کاربران خود قرار دهد. با این حال، این موارد تنها شایعه‌ای بیش نیستند و ممکن است تا سال 2023، چنین قابلیت‌هایی به گوشی آیفون اضافه نشود.

دوربین ایفون 13

ظرفیت باتری آیفون 13 چقدر است؟

طبق اطلاعاتی که تحلیلگران در اختیار ما قرار داده‌اند، در آیفون 13 از فناوری‌هایی استفاده می‌شود که اندازه باتری را بدون کاهش ظرفیت باتری، کوچک‌تر می‌کنند. گفته می‌شود ظرفیت باتری iPhone 13 از iPhone 12 بیشتر است. به نظر می‌رسد گوشی‌های آیفون با این ظرفیت باتری به بازار عرضه شوند:

مدل
ظرفیت
iPhone 13 mini
2,406mAh
iPhone 13
3,095mAh
iPhone 13 Pro
3,095mAh
iPhone 13 Pro Max
4,325mAh

یک منبع خبری دیگر، از پیشرفت شارژ بی‌سیم در گوشی‌های آیفون جدید صحبت می‌کند. امکان شارژ سریع، مدیریت گرما و reverse wireless charging بخشی از قابلیت‌های شارژ این محصولات عنوان شده‌اند. از دیگر قابلیت‌های این گوشی‌ها می‌توان به MagSafe اشاره کرد. یکی از منابع ادعا کرده‌اند که سری 13 آیفون از شارژ سیمی 25 وات پشتیبانی می‌کند.

آیفون 13 چه نرم‌افزاری را اجرا می‌کند؟

تنها نکته‌ای که به طور قطع می‌توان در مورد آن صحبت کرد، نرم افزار گوشی آیفون 13 است چرا که می‌دانیم iOS 15 را اجرا خواهد کرد. یکی از نکات بارزی که در مورد iOS 15 وجود دارد، ویژگی‌های بهبود یافته در FaceTime است. دریافت به‌روزرسانی پیام‌ها، امکان ترجمه متون در تصاویر، اپلیکیشن آب و هوا، نقشه با جزئیات بیشتر و بهبودیافته‌تر و ... نیز بخشی از قابلیت‌های سیستم عامل iOS 15 هستند.

آیفون 13 یا آیفون 12S; مسئله این است...!

احتمال بسیاری وجود دارد که آیفون بعدی، آیفون 13 نامیده نشود چرا که دلایل متعددی برای آن داریم. اولین و مهمترین دلیل آن است که به نظر می‌رسد این سری جدید، تنها نسخه ارتقا یافته سری 12 آیفون باشد. به همین جهت، امکان دارد اپل آنها را با نام iPhone 12s و iPhone 12s Pro به بازار عرضه کند.
علاوه بر این، برخی از خرافه‌پرستان در سراسر جهان، از جمله آمریکا، اعتقاد دارند که 13 عدد بدیمنی است، بنابراین امکان دارد اپل از عرضه آیفون 13 خودداری کند. حتی اگر اپل، گوشی‌های جدید خود را با نام iPhone 12s عرضه کند هنوز مشکل عدد 13 حل نمی‌شود بلکه تنها به تاخیر خواهد افتاد. ممکن است اپل با گذر از آیفون 13، مستقیما iPhone 14 را به بازار عرضه کند. در هرصورت باید 1 ماه تا عرضه گوشی‌های جدید آیفون صبر کنیم.