اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد سری آیفون 14 صحبت کنیم باید گفت این محصولات نیز در 4 مدل روانه بازار می‌شوند. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو که احتمالا مدل‌های ارزان‌تر این مجموعه هستند، با یک صفحه نمایش 6.1 اینچی و یک بریدگی که محل قرارگیری دوربین سلفی است عرضه خواهند شد. همچنین مدل‌های آیفون ۱۴ مکس و آیفون ۱۴ پرو مکس، مدل‌های گران‌قیمت این مجموعه نیز با یک صفحه نمایش 6.7 اینچی و حفره‌ای روی صفحه نمایش برای دوربین سلفی روانه بازار خواهند شد. همانطور که متوجه شدید، در این سری جدید خبری از گوشی آیفون 14 مینی نخواهد بود. از دیگر مشخصات این سری جدید می‌توان به ارتقا چشمگیر در دوربین‌های اصلی گوشی، مودم X65 کوالکام و مجهز بودن به تراشه apple A16 اشاره کرد. 

مشخصات، اطلاعات و زمان عرضه آیفون 14

اطلاعات عنوان شده در این بخش، ممکن است تا زمان عرضه این سری جدید، تغییر کند با این حال، این موارد، تمام اطلاعاتی هستند که در مورد آیفون 14 در اختیار داریم. در ادامه با پایاتلکام همراه باشید. 

آیفون 14 چه زمانی معرفی خواهد شد؟

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد زمان و تاریخ عرضه این محصولات در دسترس نیست اما احتمالا همانند همیشه، سری جدید محصولات آیفون در سپتامبر سال جدید میلادی، اواخر تابستان سال 1401، به طور رسمی رونمایی خواهند شد. 

ویژگی‌ها و امکانات آیفون 14

در این بخش، نگاهی به قابلیت‌ها و امکانات احتمالی آیفون‌های سری 14 خواهیم انداخت. یکی از ویژگی‌های بسیار جالبی که اپل قصد دارد آن را به سری جدید محصولات خود اضافه کند، قابلیت تشخیص سلامت کاربر در تصادفات رانندگی است. برای مثال چنانچه کاربر آیفون در یک سانحه تصادف دچار آسیب شود، امکان تماس با اورژانس به صورت خودکار توسط گوشی آیفون وی وجود داشته باشد. نکته‌ای که در این قابلیت ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، دقت بالای گوشی برای تشخیص این امر است تا با تماس درست و به موقع با اورژانس، سلامت کاربران تامین شود. به نظر می‌رسد ساعت هوشمند اپل سری 8 و گوشی‌های آیفون سری 14 به چنین قابلیتی مجهز خواهند بود. 

ویژگی‌ها و امکانات آیفون 14

یکی دیگر از امکاناتی که این گوشی‌های جدید در اختیار کاربران قرار خواهند داد، بهره‌گیری از مودم 5G با سرعت 10Gbps است که انقلاب بزرگی در سرعت انتقال اطلاعات و پایداری ارتباط را رقم خواهد زد. یکی از مواردی که همواره کاربران را ‌مورد آزار قرار می‌دهد، نبود دسترسی به شبکه در هنگام بروز مشکلات و سوانحی نظیر آتش‌سوزی، سیل و... است. اپل حتی این موضوع را نیز در نظر گرفته است و قصد دارد با تعبیه یک مودم X65، امکان ارسال پیام از طریق شبکه ماهواره‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. با این که این قابلیت هنوز در حال توسعه و پیاده‌سازی قرار داد اما به نظر می‌رسد کاربران گوشی‌های آیفون 14 قادر به استفاده از این قابلیت باشند. 

ارتباط Wi-Fi 6E نیز یکی دیگر از قابلیت‌های سری آیفون 14 خواهد بود. با تعبیه این قابلیت بر روی این گوشی‌ها، کاربران قادر هستند تا به منظور استفاده بهتر از واقعیت مجازی، به یک اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشند. چنین ویژگی، می‌تواند روند برقراری اتصالات اینترنتی را به شکل چشمگیری بهبود ببخشد. در نهایت باید گفت اپل، مدل iPhone 13 Pro خود را به ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز کرد و این بار نیز قصد دارد برای آیفون 14 خود، 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی در نظر گیرد. 

طراحی بدنه گوشی‌های سری آیفون 14

به نظر می‌رسد اپل تنها به تغییرات جزئی در مقایسه با آیفون 13 بسنده کند و ما شاهد همان طراحی صاف و صیقلی با اندک تغییرات در پنل جلویی این گوشی‌ها باشیم. برای مثال، محل قرارگیری دوربین سلفی در حفره، بریدگی یا زیر صفحه نمایش، یکی از تغییراتی که است که به قطع شاهد آن خواهیم بود. برآمدگی ماژول دوربین‌ها در آیفون 13 که تا حدی آزاردهنده بود، با افزایش ضخامت آیفون 14، به طور کامل ناپدید می‌شود.

یکی از مواردی که احتمال می‌رود اپل توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، تغییر جنس برخی از قسمت‌های بدنه گوشی از جمله فریم آن است. پیش از این شاهد بودیم که جنس فریم این گوشی‌ها از آلومینیوم و سایر فلزها بود اما این احتمال وجود دارد که اپل از تیتانیوم برای تولید فریم استفاده کنید. تیتانیوم در مقایسه با سایر فلزات، مقاومت بالایی دارد و به سختی دچار خط و خش می‌شود. با این حال، هنوز نمی‌دانیم این تغییر بر روی کدام مدل‌ها اعمال خواهد شد.

طراحی بدنه گوشی‌های سری آیفون 14

مورد دیگری که احتمالا به شدت ذهن اپل را درگیر کرده است سیستم خنک‌سازی جدیدی است که سبب می‌شود این گوشی‌های جدید، به خوبی قادر به کنترل حرارت دستگاه باشند و به این ترتیب، عملکرد کلی گوشی را بهبود ببخشند. استفاده از توان پردازشی بالای گوشی و همچنین فناوری 5G سبب ایجاد حرارت بالا در گوشی می‌شود که با استفاده از یک سیستم خنک‌سازی جدید، اپل قادر به کنترل آن خواهد بود. در نهایت، به نظر می‌رسد اپل قصد دارد تا به جای پورت لایتنینگ همیشگی خود، از پورت MagSafe استفاده کند اما احتمالا این پورت، بر روی مدل‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max تعبیه خواهد شد.

دوربین آیفون 14

یکی از بخش‌های جذاب در مورد گوشی‌های سری جدید اپل، دوربین‌های این محصولات است. بر اساس گزارشاتی که منتشر شده است به نظر می‌رسد اپل قصد دارد تا تغییرات جدی و اساسی را بر روی دوربین این محصولات اعمال کند. یکی از این موارد، استفاده از لنز فوق‌ عریض بسیار قدرتمند است همچنین اپل قصد دارد با استفاده از یک لنز پریسکوپی، زوم اپتیکال 10 برابر را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در حال حاضر، چندین گوشی اندرویدی موجود هستند که از لنزهای پریسکوپی استفاده می‌کنند اما به نظر می‌رسد اپل در این زمینه، چندان شجاعانه عمل نمی‌کند چرا که احتمالا استفاده از این لنزها را به سال‌های بعد موکول می‌کند و یا این لنز را تنها در مدل‌های پرو سری 14 خود استفاده خواهد کرد. در مورد وضوح تصویر دوربین آیفون 14 باید گفت اپل از وضوح تصویر 48MP برای این سری جدید استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهند تا فیلمبرداری 8K را با گوشی آیفون خود تجربه کنند. 

صفحه نمایش آیفون 14

بر اساس گزارشاتی که منتشر شده است به نظر می‌رسد اپل از نمایشگرهای موسوم به ProMotion بر روی گوشی‌های سری جدید خود استفاده خواهد کرد که نرخ نوسازی 120 هرتزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته به نظر می‌رسد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، این نمایشگر تنها بر روی مدل‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max تعبیه خواهد شد. در مدل‌های سری 13 آیفون، کمپانی سامسونگ عهده‌دار تولید پنل‌های صفحه نمایش این محصولات بود ولی این بار اپل قصد دارد مسئولیت تولید نمایشگرهای سری 14 را بر عهده LG قرار دهد.

صفحه نمایش آیفون 14

FaceID

یکی از افشاگرانی که در زمینه افشای اطلاعات اپل فعالیت می‌کند اعلام کرده که اپل به احتمال زیاد، بریدگی دوربین سلفی را حذف خواهد کرد و ظاهری مشابه گوشی‌های اندرویدی به گوشی‌های آیفون خود خواهد داد. دوربین سلفی این محصولات، درون یک حفره قرار داده می‌شود و FaceID نیز زیر صفحه نمایش پنهان خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد این تغییرات تنها در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اعمال خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید این اطلاعات ممکن است تا زمان عرضه این محصولات جدید کمی تفاوت پیدا کند.

چیپ A16

همانطور که احتمالا می‌دانید، گوشی‌های آیفون با چیپ پردازنده سری A بیونیک روانه بازار می‌شوند. گوشی‌های سری آیفون 14 نیز احتمالا با چیپ A16 معرفی و عرضه خواهند شد. بر اساس شایعات منتشر شده، این تراشه 3 یا 4 نانومتر خواهد بود اما هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تغییرات آن در مقایسه با نسل قبلی و ویژگی‌های بهبودیافته آن در اختیار نداریم.


شما در مورد خانواده جدید محصولات آیفون چه دیدگاهی دارید؟