کمپانی گوگل، این غول فناوری، انتشار اندروید 12 را در ماه June تائید کرد. از ویژگی‌های این سیستم عامل می‌توان به تاکید بیشتر بر حفظ حریم خصوصی کاربران اشاره کرد. 

پیش از این شاهد بودیم که با عرضه نسخه بتا، تغییرات کوچکی در اعلان نوتیفیکیشن‌ها، پشتیبانی بهتر از اسکرین‌شات، وضعیت one-handed و سایر موارد ایجاد شده بود.

اندروید 12، جدیدترین به روزرسانی گوگل در سال 2021 است که برای گوشی‌هایی که با اندروید 11 در سال 2020 تولید شده‌اند، عرضه شده است. اما اندروید جدید تنها یک به‌روزرسانی عادی و تکراری است. با این حال گوگل اعلام کرده است که این آپدیت، بزرگترین تغییر در  تاریخ اندروید است.

در حال حاضر برخی از کاربران قادر به دانلود اندروید 12 نسخه بتا 3 هستند. این کاربران شامل دارندگان گوشی Pixel 3 یا مدل‌های جدیدتر، Xiaomi Mi 11، گوشی OnePlus 9 و ... می‌شوند. در ادامه این مطلب، یک لیست کامل از گوشی‌هایی که از اندروید 12 پشتیبانی می‌کنند در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در مورد عرضه نسخه نهایی این به روزرسانی، می‌توان انتظار داشت که گوشی‌های Pixel 6 و Pixel 6 Pro در اواخر امسال با اندروید 12 معرفی خواهند شد. به احتمال زیاد، جدیدترین گوشی‌های پیکسل، اولین گوشی‌هایی هستند که به طور رسمی با اندروید 12 به بازار عرضه می‌شوند. اگر شما صاحب یک گوشی اندروید هستید احتمالا باید کمی صبر داشته باشید چرا که کمپانی‌های تولید‌کننده گوشی‌های تلفن همراه می‌بایست از عملکرد صحیح آخرین به روزرسانی بر روی گوشی‌های موجود اطمینان حاصل کنند.

در این مقاله از پایا تلکام، تمام ویژگی‌های اندروید 12 که در Google IO به نمایش گذاشته شده را با شما در میان خواهیم گذاشت. به محض دریافت جزئیات جدیدتر در این مورد، این مقاله نیز به روزرسانی خواهد شد.

اصل مطلب چیست؟

  • در این مقاله درباره چه چیزی صحبت خواهیم کرد؟ آپدیت بزرگ اندروید
  • چه زمانی در دسترس قرار می گیرد؟ در ماه September (احتمالا شهریور)
  • بزرگترین ویژگی آن چیست؟ رابط کاربری یکپارچه و جدید
  • چقدر هزینه دارد؟ کاملا رایگان!

اندروید 12 برای چه گوشی هایی می آید

اندروید 12 چه زمانی منتشر می شود؟

اندروید 12 در کنفرانس Google IO 2021 معرفی شد و در حال حاضر، نسخه بتا بر روی برخی از دستگاه های منتخب از جمله گوشی‌های Oppo, Nokia, OnePlus, Xiaomi, ZTE, Asus, TCL قابل استفاده است. همچنین گوشی های پیکسل گوگل نیز در مرحله آزمایش قرار دارند. لیست کامل گوشی هایی که از اندروید 12 پشتیبانی می‌کنند در ادامه این مقاله در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

بر اساس انتشار نسخه‌های قبلی اندروید، احتمال می‌رود نسخه نهایی اندروید 12 در ماه سپتامبر یا اکتبر عرضه شود. هرچند این احتمال وجود دارد که اجرای نسخه نهایی بر روی تعداد کمی از گوشی‌ها از جمله Google Pixel 5 و Google Pixel 4a و گوشی‌های جدید یعنی Pixel 6 و Pixel 6 Pro انجام گیرد.

اینکه شما قادر به استفاده از اندروید جدید باشید به میزان زیادی به تولید کننده گوشی تلفن همراه شما بستگی دارد. عموما این موضوع، ماه‌ها طول خواهید کشید بنابراین اگر گوشی شما قادر به به‌روزرسانی به جدیدترین نسخه اندروید نیست چندان شگفت زده نشوید.

چه گوشی هایی با اندروید 12 سازگار هستند؟

برای اکثر گوشی‌هایی که طی یک یا دو سال گذشته به بازار معرفی شده‌اند، نسخه نهایی آپدیت اندروید به احتمال زیاد عرضه خواهد شد. با این حال، برخی کاربران ممکن است مدت زیادی منتظر بمانند. می‌توانیم لیست تلفن‌های سازگار با نسخه بتا را بررسی کنیم تا شاید متوجه شویم نسخه نهایی اندروید 12 برای کدامیک از آن‌ها در دسترس خواهد بود. این لیست شامل:

  • Pixel 3 تا Pixel 5 
  • Pixel 6 و Pixel 6 Pro
  • Oppo Find X3 Pro
  • Nokia X20
  • OnePlus 9 / 9 Pro
  • گوشی Xiaomi Mi 11  و گوشی Mi 11 Ultra
  • Xiaomi Mi 11i / 11X Pro
  • ZTE Axon 30 Ultra
  • TCL 20 Pro 5G
  • Asus Zenfone 8
  • Realme GT
  • Vivo iQOO 7 Legend
  • Sharp Aquos Sense 5G
  • Tecno Camon 17

انتظار می‌رود تمامی گوشی‌های موجود در این لیست قادر به آپدیت به آخرین نسخه اندروید باشند و این اتفاق به سرعت رخ خواهد داد. جدیدترین گوشی‌های سامسونگ از جمله سامسونگ Galaxy S21 نیز از این قائده مستثنی نخواهند بود. به طور کلی گوشی‌های ارزان‌ قیمت، اگر اخیرا معرفی شده باشند، نیز قادر به دریافت اندروید 12 خواهند بود.

اندروید 12 برای چه گوشی هایی می آید

رابط کاربری جدید 

کمپانی گوگل برای اندروید 12 خود، زبان جدید Material Design که Material You نام دارد را معرفی کرده است. در حال حاضر، نسخه فعلی بتا، دارای دکمه‌هایی با گوشه‌‎های گردتر، رنگ‌های متنوع‌تر، انیمیشن‌های روان‌تر و ویژگی‌های بیشتر است.

کمپانی گوگل، از "استخراج رنگ‌ها" برای نامیدن ویژگی جدید رابط کاربری خود استفاده می‌کند، شما می‌توانید والپیپرهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید، پس از آن، سیستم به طور خودکار رنگ‌های سازگار با این والپیپر را برای رابط کاربری شما پیشنهاد می‌کند که می‌توانید از آن برای بخش‌های مختلف از جمله سایه اعلانات، قفل صفحه و کنترل صدا استفاده کنید. به نظر می‌رسد این بار گوگل، گوشی‌های جدید و نسخه نهایی اندروید را به دنبال هم عرضه کرده است تا یکپارچه‌سازی بیشتری میان گوشی‌ها با سیستم عامل وجود داشته باشد.

بنابراین، گوگل همه چیز را به شکلی کاملا یکپارچه و متحد عرضه کرده است. این همان چیزی است که گوگل تمایل داشت آن را به نکته‌ای برجسته در مورد اندروید 12 تبدیل کند. در نسخه‌های قدیمی اندروید، هماهنگی چندانی بین رنگ‌بندی‌ها یا فونت‌ها وجود نداشت اما حالا همه‌چیز به گونه‌ای طراحی شده تا حداکثر هماهنگی و یکپارچگی در رابط کاربری برقرار باشد.

رابط کاربری اندروید 12

امنیت و حریم خصوصی

از دیگر نکاتی که گوگل در کنفرانس خود بسیار بر آن تاکید داشت، حریم خصوصی کاربران در اندروید 12 بود. موتوری که پشت تامین و حفظ حریم خصوصی کاربران در جدیدترین نسخه اندروید قرار دارد Android Private Compute Core نام گرفته است. این اطمینان وجود دارد که اپلیکیشن‌ها و تلفن همراه شما از تمامی تنظیمات حفظ حریم خصوصی که توسط شما فعال شده، پیروی خواهند کرد.

داشبورد جدید حریم خصوصی، با استفاده از لوکیشن، دوربین و مخاطبین گوشی شما، دید کلی از برنامه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از نکات بسیار خوب این داشبورد، یک دید ساده از یک نمودار است که به شما نشان می‌دهد در طول 24 ساعت گذشته، کدامیک از برنامه‌ ها اجرا شده‌اند.

نکته قابل توجه آن است که اگر برنامه‌ای بدون اجازه شما از میکروفن، دوربین یا مخاطبین شما استفاده کند، گوشی شما این موضوع را صریحا به شما اعلام می‌کند. شما می‌توانید در صورت تمایل، برنامه را غیر فعال نمایید.

اگر نیاز چندانی به برنامه‌های آب و هوا ندارید می‌توانید از یک مکان تقریبی برای آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، پوشه‌های قفل شده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانید هر پوشه خاصی را با استفاده از اثر انگشت خود قفل و باز کنید. این موارد تنها بخشی از ویژگی‌های امنیتی هستند که اندروید 12 در اختیار شما قرار می‌دهد.

سایر ویژگی های اندروید 12

گوگل در مورد برخی ویژگی‌های نسبتا کوچک بر روی آخرین نسخه اندروید نیز صحبت کرده است. یکی از این ویژگی‌های جالب توجه، قابلیت hibernation یا خواب زمستانی برنامه‌هاست. اگر اپلیکیشنی وجود دارد که غالبا از آن استفاده نمی‌کنید، با مراجعه به بخش تنظیمات برنامه و برداشتن مجوزها می‌توانید آن را در حالت خواب قرار دهید. لازم به ذکر است این تنظیمات قابل بازگشت هستند.

در هنگام چرخاندن صفحه نمایش، پیشرفت‌های جالبت توجهی در بتا 3 مشاهده می‌شود. تشخیص چهره نیز از بهبودهای جالبی برخوردار شده است به نوعی که دوربین جلوی گوشی، قادر به تشخیص افقی یا عمودی بودن گوشی می‌باشد. گوگل اعلام کرده به لطف وجود این قابلیت، میزان تاخیر تا 25 درصد کاهش داشته است.

Google Assistant یا دستیار گوگل با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور فعال می‌شود که راهی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر برای فراخوانی است. یکی از قابلیت‌های جالب دیگر در مورد اندروید 12، تعبیه یک ریموت درون سیستم عامل است. بنابراین اگر صاحب یک تلویزیون هوشمند با سیستم عامل اندروید هستید می‌توانید برای گشت‌و‌گذار در میان برنامه‌های مورد علاقه خود از گوشی هوشمندتان استفاده کنید.

علاوه بر این ها، گوگل تائید کرده که اندروید 12 با اکثر اپ‌های فروشگاهی نظیر Amazon App Store, APKUpdater و Samsung Galaxy Apps سازگاری بالایی خواهد داشت.

اندروید 12 برای شیائومی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های جدید معرفی شده برای آخرین نسخه اندروید پرداختیم. حال باید منتظر بمانیم که این تغییر بزرگ، به گفته گوگل، توسط کدامیک از گوشی‌های هوشمند قابل دریافت است.