سرانجام گوشی Google Pixel 5a رونمایی شد و برای خرید در ژاپن و آمریکا در دسترس است. گوگل اکنون تائید کرده است که تولید گوشی‌های قدیمی Pixel 5 و Pixel 4a با فناوری 5G، در آستانه رونمایی از Pixel 6، متوقف می‌شوند.

"طبق پیش‌بینی‌های ما، انتظار داریم تا به دنبال عرضه Pixel 5a (5G)، تمامی گوشی‌های Pixel 4a (5G) و Pixel 5 در هفته جاری به فروش برسند" این بیانیه‌ای است که توسط گوگل به The Verge اعلام شده است. گوگل همچنین افزود که این محصولات تا زمان پایان عرضه، از طریق برخی شرکای خود در دسترس خواهند بود.

به نظر می‌رسد که Google Pixel 5a جانشین Pixel 4a با 5G خواهد شد که چندان تعجب‌آور نیست اما بعید به نظر می‌رسد که گوگل، تولید پرچمدار فعلی خود یعنی پیکسل 5 را قبل از Pixel 6 و Pixel 6 Pro متوقف کند. با این حال، گوگل هنوز در این مورد صحبتی نکرده است.

اکنون یک سال از عرضه پیکسل 4a می‌گذرد و در مقایسه با Pixel 5a، سرعت، توان اتصال 5G و مقاومت کمتری در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد. خبر خوب آن است که شما هنوز می‌توانید Pixel 4a را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید بنابراین می‌توان گفت این گوشی هنوز در مرکز توجه قرار دارد. با این حال، گوگل هنوز به طور قطع از توقف عرضه پیکسل 5 و پیکسل 4a با 5G در خارج آمریکا یا ژاپن خبر نداده است اما به نظر می‌رسد احتمال آن بالا باشد. 

آنچه واضح است این است که گوگل در طی یک سال و نیم گذشته، در تصمیم‌گیری‌های خود کمی سرگردان عمل کرده است اما می‌توان آن را ناشی از مشکل جهانی کمبود چیپ برای تولید گوشی‌های هوشمند دانست که به شکلی جهانی بر روی صنعت الکترونیک تاثیر گذاشته است. فشار پاندمی کرونا و تحریم‌های تجاری از دلایل کمبود چیپ هستند و کمپانی‌های تولید کننده گوشی ‌ها مجبور شده‌اند تا با کمبود نیروی کار و قرنطینه دست و پنجه نرم کنند. این در حالی است که تقاضا از سوی کاربران در حال افزایش است.

گوگل نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است بنابراین برنامه زمانی عرضه Pixel 4a با 5G ، عرضه محدود Pixel 5a و اکنون توقف تولید گوشی‌های پیکسل قدیمی، کمی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت در حال رخ دادن است.

به نظر می رسد گوگل، گوشی‌های  پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو خود را به صورت جهانی عرضه کنید. Pixel 5a برای بازارهای آمریکا و ژاپن می‌تواند یک جایگزین عالی و میان‌رده باشد. در سایر نقاط دنیا، افرادی که قصد ندارند تا هزینه چندانی برای خرید گوشی موبایل بپردازند می‌توانند Pixel 4a را خریداری کنند. با اینکه این گوشی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد با این حال می‌توانید به صورت موقت از آن استفاده کنید.

منبع: https://www.techradar.com