یکی از مشکلاتی که امروزه زیاد با آن رو به رو می‌شویم، زود خالی شدن باتری گوشی است. البته عمر باتری‌ها با  پیشرفت تکنولوژی بیشتر از قبل شده است و نگرانی مخاطبان تا حدی کاهش یافته است؛ اما با این وجود هنوز مشکل پابرجاست و همچنان بسیاری از کاربران با چالش خالی شدن باتری گوشی خود مواجه هستند. البته برخی از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های همراه سعی کرده‌اند تا تکنولوژی باتری محصولات خود را افزایش و بهبود دهند و خوشبختانه به نتایج خوبی مانند تکنولوژی شارژ سریع و تکنولوژی ساخت باتری هم دست یافته‌اند.

 در ادامه در پایاتلکام قصد داریم ابتدا علت زود خالی شدن باتری گوشی را بررسی کنیم و سپس با راهکارهایی آشنا شویم که در حل این مشکل به ما کمک می‌کنند. تا پایان همراه ما باشید. 

 علت‌های زود خالی شدن شارژ

بررسی دلایل زود خالی شدن باتری

اینکه گوشی شما سریع باتری خالی می‌کند، می‌تواند علت‌های مختلف داشته باشد. در ادامه به بررسی این علت‌ها می‌پردازیم:

صفحه نمایش

صفحه نمایش لمسی گوشی‌ها درست زمانی تولید شدند که پای گوشی‌های مدرن به بازار باز شد. صفحه نمایش لمسی و با رزولوشن بالا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باتری است. در واقع نه تنها پنل‌های نمایشگر به مشخصات بالاتری مجهز شدند، بلکه بزرگتر و درخشان‌تر هم شده و در واقع تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده است که تجربه کاربری را بهبود ببخشند. از این رو این نیازمند شارژ بیشتر هستند که باعث زودتر خالی شدن باتری گوشی می‌شود.

 مخابرات

برخی از مناطق هستند که به سختی آنتن دارید. حتما شما هم با آن ها برخورد کرده‌اید. این مناطق یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف باتری هستند. در واقع گوشی همراه شما به صورت مداوم سعی می‌کند با برج‌های مجاور ارتباط برقرار کند تا بتواند تمام مدت شما را به شبکه مخابراتی که استفاده می‌کنید، متصل کند. این امر سبب می‌شود تا باتری گوشی بیشتر و سریعتر از حد معمول مصرف شود.

دلایل باتری خالی کردن گوشی

برنامه‌ها

معمولا در هر گوشی هوشمندی، برنامه‌هایی هستند که نسبت به سایرین باتری بیشتری مصرف می‌کنند. از این رو بهتر است ابتدا این برنامه‌ها را بررسی و مشخص کنید. سرویس‌های پخش فیلم و موزیک مانند یوتیوب از جمله برنامه‌هایی هستند که باعث زودتر خالی شدن شارژ باتری می‌شوند. بازی‌های نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش باتری گوشی دارند. به‌ویژه اگر گرافیک آن‌ها بالا باشد و باتری را سریع‌تر خالی کند. برخی دیگر از برنامه‌ها مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و... نیز می‌توانند علت زود خالی شدن باتری گوشی باشند؛ حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید و فقط روی گوشی نصب باشند.

بررسی دلایل دیگر

برخی از عوامل هستند که باعث زودتر خالی شدن باتری گوشی موبایل می‌شوند که عبارت‌اند از:

ارتباطات مانند GPS, Wi-Fi و Bluetooth، دوربین گوشی، هوای سرد وبه روزرسانی نکردن نرم افزارها 

راهکارهای جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی

در قسمت قبل توضیح دادیم که علت زود خالی شدن باتری گوشی چیست. در این قسمت می‌خواهیم برایتان از روش های جلوگیری از این اتفاق بگوییم.

راهکار برای صفحه نمایش

کاهش روشنایی صفحه نمایش؛ کاهش رفرش ریت (نرخ نوسازی صفحه)؛ کاهش زمان قفل خودکار؛ استفاده نکردن از والپیپرهای زنده؛ استفاده از والپیپرهای مشکی؛

 راهکار زود شارژ خالی کردن

راهکار سرویس‌های مخابراتی

بهبود سیگنال یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که در صورت قرارگیری در مناطق با آنتن‌دهی بد، باید انجام دهید. اگر گوشی شما دو سیمکارته است کافی است به فکر تغییر سرویس آنتن‌دهی خود باشید. درواقع ببینید که در منطقه‌ای که هستید، کدام سرویس‌دهنده می‌تواند آنتن قوی‌تری را اعمال کند و شما آن را انتخاب و استفاده کنید. گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید. هر اتصالی که هست را خاموش کنید؛ زمانی که در منطقه‌ای هستید که می‌دانید  آنتن‌دهی خوبی ندارد، با کمک ابزارهای مانند IFTTT حالت هواپیما را در مکان‌های با آنتن‌دهی بد، به صورت خودکار درآورید.

راهکار مربوط به برنامه‌ها

سعی کنید برای آنکه باتری گوشی شما به دلیل برنامه‌هایی که دارد، کمتر خالی شود، برنامه‌های اضافی را حذف کنید یا تعداد آن‌ها را محدود کنید. آن برنامه‌هایی که نیازشان ندارید یا به کارتان نمی‌آید، در پس زمینه کار می‌کنند و این به معنای مصرف باتری گوشی است. از این رو آن برنامه را محدود کنید. کافی است دستورالعمل زیر را انجام دهید:

Settings > Apps & notifications > Select the app > Advanced > Battery > Background restriction > Restrict برنامه‌ها را ببندید: برای این منظور به این روش عمل کنید: Settings > Apps & notifications > Select the app > Force stop

راهکار مربوط به سایر عوامل

در صورتی که از بلوتوث، وای فای و جی پی اس استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را خاموش کنید. از فلاش دوربین هنگام عکاسی و فیلم‌‎برداری استفاده نکنید. سعی کنید تمامی نرم‌افزارهای مورد نیاز را به‌روزرسانی کنید تا باعث عمر بیشتر باتری شما شوند. ضمن اینکه گوشی خود را نیز همیشه به روزرسانی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب علت‌های زود خالی شدن باتری گوشی و روش‌های جلوگیری از آن را بررس کردیم.  ترفندهای دیگری نیز احتمالا وجود دارد که می‌تواند عمر باتری گوشی را بیشتر کرده و به گوشی ما کمک کند که به این زودی شارژ تمام نکند.