حتما تا به حال، منوی دسترسی سریع بر روی گوشی‌های آیفون را مشاهده کرده‌اید. کاربران آیفون از این منو که AssistiveTouch نام دارد، برای انجام ساده‌تر برخی کارها بر روی گوشی آیفون خود استفاده می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی نیز وجود دارد و شما به سادگی می‌توانید آن را فعال کنید. Assistant menu، ویژگی است که بر روی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و به شما امکان می‌دهد برخی از فعالیت‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

برای فعال کردن این ویژگی، مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings>Accessibility>Interaction and dexterity

و سپس گزینه Assistant menu را فعال کنید.

پس از آنکه این منوی دستیار را بر روی گوشی اندرویدی خود فعال کردید، یک منوی گرد کوچک بر روی صفحه اصلی گوشی نمایان می‌شود که می‌توانید آن را در هرجایی از صفحه قرار دهید. بخشی از فعالیت‌هایی که توسط این منو در اختیار شما قرار می‎‌گیرد عبارتند از: Cursor، Screen control،  Recents، Home، Volume و... که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای سفارشی‌سازی Assistant menu، با دنبال کردن مسیر Settings>Accessibility>Interaction and dexterity بر روی Assistant menu ضربه بزنید.

در این بخش، موارد زیر را مشاهده خواهید کرد که به طور خلاصه آن را شرح خواهیم داد:

  • Select Assistant menu items: در این قسمت می‌توانید می‌توانید برخی از آیتم‌ها را به دلخواه خود حذف نموده و آیتم‌های مورد علاقه خود را به این منو اضافه کنید.
  • Select apps to show contextual menus with: در این قسمت می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کنید که منوی دستیار با آن‌ها نمایش داده شود. برای مثال اگر شما اپلیکیشن Phone را انتخاب کنید، با باز کردن Phone، آیتم Create contact به طور خودکار در این منو نمایش داده می‌شود تا به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.
  • Replace swipe with single tap: با فعال کردن این گزینه، آلارم‌ها به جای Swipe کردن، تنها با ضربه بر روی صفحه، غیر فعال خواهند شد. 
  • Transparency: با این گزینه می‌توانید میزان شفافیت منوی دستیار را تنظیم کنید.
  • Show as edge icon: با انتخاب این گزینه، منوی دستیار در لبه‌های صفحه نمایش به شما نشان داده می‌شود.
  • Assistant menu size: با این گزینه می‌توانید اندازه منوی دستیار را در سه سایز Small، Medium و Large انتخاب کنید.

آیا قبلا از Assistant menu بر روی گوشی اندرویدی خود استفاده کرده‌اید؟