بهترین گوشی‌های هوشمند بازار، ترکیب فوق‌العاده شگفت‌انگیزی از فناوری‌های جدید تصویربرداری، صحفه نمایش بسیار درخشان و سرعت اینترنت بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهند. در حقیقت، دوربین تلفن‌های هوشمند ما گاهی قادر هستند تصاویر بهتری در مقایسه با دوربین های عکاسی ارائه کنند.

تکنولوژی دوربین‌های تلفن همراه هر روز در حال پیشرفت است. با افزایش شدید قیمت تلفن‌های هوشمند، شاید کمی سخت باشد تا همیشه آخرین گوشی بازار را در اختیار داشته باشید. ما در پایاتلکام قصد داریم بهترین گوشی برای عکاسی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید مطابق با بودجه ای که در اختیار دارید یک گوشی مناسب و خوب برای عکاسی خریداری کنید.

می توان در 2 کلمه تکنولوژی دوربین تلفن های هوشمند را خلاصه کرد: ساده و راحت! سنسور به کار رفته در بهترین تلفن های همراه بازار، علاوه بر قدرت بالا، دارای ویژگی های محاسباتی برای عکاسی هستند. همچنین می توانند کیفیت تصاویر را از جنبه های مختلف از جمله وضوح، میزان تعادل رنگ سفید و ... بهبود ببخشند.

با اینکه هنوز دوربین‌های تلفن همراه، به لحاظ ارائه تصاویر با کیفیت، قادر به رقابت با بهترین دوربین‌های DSLR یا دوربین های بدون آینه نیستند اما از لحاظ ابعاد توانسته‌اند نسبت به آن‌ها برتری پیدا کنند. بهترین و کوچک‌ترین دوربین‌های عکاسی تولید شده، هنوز فضای زیادی از جیب شما را اشغال خواهند کرد اما بهترین گوشی‌های هوشمند نظیر Samsung Galaxy Z Flip یا Samsung Galaxy Z Fold 2 به شکلی فوق‌العاده، به فضای بسیار کمی در جیب شما نیاز دارند.

در ادامه این مقاله، ما در پایا تلکام بهترین گوشی‌های تلفن همراه برای عکاسی را به شما معرفی خواهیم کرد. شما می‌توانید از این گوشی‌ها برای ضبط محتواهای شگفت‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی یا ثبت تصاویر زیبای خانوادگی خود استفاده کنید.

با بهترین گوشی برای عکاسی آشنا شوید

Samsung Galaxy S21 Ultra

اگر به دنبال یک گوشی با دوربین فوق العاده برای عکاسی هستید باید گفت Samsung Galaxy S21 Ultra دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن می‌گردید. 4 ماژول دوربین در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته است. یک دوربین اصلی با کیفیت 108 مگاپیکسل، یک دوربین ultra-wide با کیفیت 12 مگاپیکسل و دو دوربین telephoto با کیفیت 10 مگاپیکسل می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش از عکاسی را برای شما فراهم کند. آنچه ممکن است کمی کار کردن با گوشی را برای شما سخت کند، ابعاد نسبتا بزرگ Galaxy S21 Ultra است. صفحه نمایش 6.8 اینچی با فناوری Dynamic AMOLED 2X، نرخ تازه سازی 120Hz برای پیمایش روان و پشتیبانی از حداکثر رزولوشن 3200*1440 بخشی از مشخصات فنی این گوشی مناسب برای عکاسی هستند.

Samsung Galaxy S21 Ultra

Apple iPhone 12 Pro

ویژگی‌های جدید برای عکاسی بر روی گوشی آیفون 12 Pro توانسته توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند. به جرئت می‌توان گفت گوشی iPhone 12 Proیکی از بهترین گوشی‌های هوشمند دوربین‌دار موجود در بازار است که یک ماژول دوربین 3 گانه بر روی آن قرار گرفته است. این دوربین‌ها شامل یک دوربین فوق عریض f/2.4، یک دوربین عریض f/1.6 و یک دوربین تله f/2 هستند.

این گوشی دارای ویژگی‌های بسیار جدید از جمله فوکوس سریع در نور کم است که به بهبود تصویربرداری در طول شب کمک بزرگی خواهد کرد. از دیگر قابلیت‌هایی که آیفون 12 پرو در اختیار شما قرار می‌دهد فرمت فایل Apple ProRAW است که به کاربران امکان می‌دهد تا جلوه‌های عکاسی محاسباتی فوق العاده‌ای را با تصاویر ترکیب کنند. فناوری جدید 5G، بدنه تمام سرامیکی و 4 برابر عملکرد قدرتمندتر تلفن همراه به شما نشان می‌دهد که در مورد iPhone 12 Pro اشتباه نمی‌کنید.

Apple iPhone 12 Pro

Apple iPhone 12 Pro Max

گوشی iPhone 12 Pro Max شاید بهترین تلفن هوشمند بازار نباشد اما می‌تواند در رده بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی قرار گیرد. این گوشی موبایل شامل یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسل با دیافراگم 1.6، یک دوربین تله-فوتو 12 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زوم اپتیکال 2.5 برابر و یک دوربین 12 مگاپیکسل فوق عریض با دیافراگم f/2.4 است. از قابلیت‌هایی که سبب شده تا دوربین گوشی iPhone 12 Pro Max در میان کاربران محبوب شود، باید به اسکنر LiDAR اشاره کرد که حالت Night Mode را برای تصاویر پرتره فعال می‌سازد.

در واقع باید گفت دوربین گوشی آیفون 12 پرومکس، با شب و محیط کم‌نور، چندان سازگاری ندارد. البته به لطف سنسور بزرگ این گوشی، می‌توان گفت این مشکل تا حدودی برطرف شده است. Night Mode در هر دو سنسور دوربین اصلی و دوربین فوق عریض قابل استفاده است به همین جهت برای عکاسی در شب، با محدودیت مواجه نخواهید شد.

Smart HDR 3 از دیگر قابلیت‌هایی است که با فراهم کردن امکان چندین نوردهی به محیط، می‌تواند بهترین تصویر ممکن را ثبت کند. به طور کلی باید گفت ویژگی‌های دوربین این گوشی، عالی است و هریک از لنزها، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. به همین جهت iPhone 12 Pro Max می‌تواند در رده بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی قرار گیرد.

Google Pixel 5

اگر به دنبال یک گوشی برای عکاسی با قابلیت تصوبرداری و بدون دردسر هستید احتمالا Google Pixel 5 یک گوشی بسیار مناسب برای شما خواهد بود. شاید این گوشی چندان از فناوری های روز برخوردار نباشد اما استفاده‌ی ساده از آن و قابلیت اطمینان بالا توانسته تا حدودی این نقص را جبران کند. 

ماژول دوگانه دوربین در پشت گوشی Google Pixel 5 دارای یک دوربین 12.2MP 27mm f/1.7 و یک دوربین فوق عریض 16MP f/2.2 است. آنچه سبب برتری دوربین‌های این گوشی شده، نرم افزار آن است.

چیپست Snapdragon 765G دارای سازگاری بالایی با Android 11 است که سبب می‌شود بدون احساس کندی در تصویربرداری، تجربه دلپذیری از عکاسی داشته باشید. صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 90 هرتز، مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و امکان شارژ بی‌سیم از دیگر قابلیت‌های این گوشی مناسب برای عکاسی است.

Xiaomi mi 11 lite

اگر به عکاسی علاقمند هستید و محدوده بودجه‌ای که در اختیار دارید، کمی پایین است نگران نباشید. گوشی Xiaomi mi 11 lite، یکی دیگر از گوشی‌های هوشمندی است که می‌تواند در رده بهترین گوشی‌های موبایل برای عکاسی قرار گیرد. صفحه نمایش این گوشی در کنار دوربین‌های خوب این محصول می‌توانند تجربه بسیار خوبی از عکاسی، در اختیار شما قرار دهند. این گوشی هوشمند دارای 3 دوربین است. دوربیناصلی آن 64  مگاپیکسل، لنز واید با دیافراگم  f/1.8 و فوکوس خودکار است. دوربین دوم، لنز اولتراواید 8 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2  است و در نهایت دوربین سوم، یک لنز ماکرو 5 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 و فوکوس خودکار است. تست این گوشی نشان می‌دهد، تصاویر ثبت شده در طول روشنایی روز، جزئیات بسیار مطلوبی از محیط در اختیار شما قرار می‌دهند و رنگ‌ها به شکلی نسبتا واقعی نمایش داده می‌شوند اما گاهی اوقات، با اغراق بیش از حد در رنگ‌های دریافتی مواجه می‌شویم. Night Mode، عملکرد بسیار خوبی در زمینه جبران نور محیط ارائه می‌کند به همین جهت، تصاویر دریافت شده در محیط کم‌نور نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و جزئیات خوبی را نمایش می‌دهند.

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

گوشی Samsung Galaxy S20 Ultra 5G شاید آخرین و جدیدترین گوشی در میان هم‌رده‌های خود نباشد اما هنوز مجهز به یک دوربین فوق العاده خوب است. دوربین 108 مگاپیکسلی این محصول چیزی فراتر از انتظار شما ظاهر می‌شود. ممکن است زوم 100 برابری در نهایت فوق‌العاده به نظر نرسد اما تصاویر فتوتله را با کیفیتی بسیار عالی در اختیار شما قرار خواهد داد.

با این حال نمی‌توان از برخی نقاط ضعف این محصول چشم‌پوشی کرد. پردازش تصاویر به صورت ناپایدار و عمر پایین باتری به نوعی نقاط ضعف این محصول محسوب می‌شوند اما این اطمینان وجود دارد که با به روزرسانی سیستم عامل دستگاه، این مشکلات تا حدودی برطرف خواهند شد.

در مورد قابلیت 8K بهتر است چندان امیدوار نباشید، همچنین صفحه نمایش 120 هرتزی آن چندان جالب نخواهد بود و قیمت این گوشی ممکن است برای خیلی از افراد، گران باشد. با این حال، سخت‌افزار این گوشی در مقایسه با Galaxy S20 و S20 Plus یک مرحله بالاتر است و می‌توان گفت مطمئنا در میان گوشی‌های اندرویدی بازار، بهترین گوشی 5G و مناسب برای عکاسی محسوب می‌شود.

Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

Apple iPhone 12

iPhone 12 شاید همان ویژگی‌های فوق‌العاده iPhone 12 Pro را نداشته باشد اما می‌توان گفت در مورد قابلیت‌های عکاسی آن هیچ تردیدی وجود ندارد. دوربین با زاویه دید عریض 12MP و دوربین با زاویه دید فوق عریض 12MP، دو دوربین فوق‌العاده این محصول هستند.

در حالی که گوشی iPhone 12 دارای دوربین تله اختصاصی نیست، کاربران زوم 5 برابری را در اختیار دارند. در حال حاضر تمامی مدل‌های آیفون 12 قادر هستند تصاویر را به صورت HDR با Dolby Vision ضبط کنند. با این حال، آیفون 12 تصاویر را با 30fps و iPhone 12 Pro تصاویر را با 60fps ضبط می‌کند.

دوربین سلفی آیفون 12 از قابلیت Night Mode و Deep Fusion پشتیبانی می‌کند که در گوشی iPhone 11 وجود نداشت. Time-lapse در حالت شب نیز یکی از ویژگی‌های جذاب آیفون 12 است. نمایشگر جدید سرامیک-شیلد نیز سبب مقاومت بالای گوشی برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربه می‌گردد.

Apple iPhone 12

Samsung Galaxy Note 20 Ultra

اگر به دنبال یکی از بهترین گوشی‌ها برای عکس‌برداری تله‌فوتو هستید، گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultraمی‌تواند گوشی مناسبی برای عکاسی باشد. Note 20 Ultra دارای یک ماژول سه‌گانه دوربین در پشت گوشی است که شامل یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسل f/1.8 ، یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل f/2.2 و دوربین 12 مگاپیکسلی f/3 با 5 برابر زوم اپتیکال و 50 برابر زوم دیجیتال است.

گوشی موبایل Xiaomi Mi 10T Pro 

گوشی شیائومی Mi 10T PRO یکی از شگفت‌انگیزترین گوشی‌های کمپانی بزرگ شیائومی است که با رونمایی آن، همه افرادی که از طرفداران شیائومی هستند را شگفت‌زده کرده است. این گوشی تحول بسیار بزرگی در تصویربرداری، قدرت پردازش منطقی، محاسباتی، گرافیکی و... ایجاد کرده است. آنچه سبب حیرت شما خواهد شد، دوربین‌های فوق قدرتمند این محصول هستند که برای کسانی که رویای عکاسی دارند اما قادر به خرید دوربین عکاسی نیستند، می‌تواند یک گوشی فوق‌العاده باشد. 

این گوشی هوشمند مجهز به 3 ماژول دوربین است. دوربین اول از نوع Wide با رزولوشن 108 مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/1.7 است. دوربین دوم از نوع Ultrawide، با رزولوشن 13 مگاپیکسل و دریچه‌ی دیافراگم f/2. است. دوربین سوم نیز از نوع ماکرو (Macro) با رزولوشن 5 مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/2.4 بوده و مجهز به فناوری فوکوس AF می‌باشد.

Samsung Galaxy S10 5G

گوشی‌های سری Galaxy S به طور معمول به دلیل کیفیت بالای دوربین هایی که دارند متوجه توجه قرار گرفته اند که باید گفت S10 5G نیز از این قائده مستثنی نیست. ماژول چهارگانه دوربین که در پشت گوشی قرار گرفته ترکیبی از wide/ultrawide/telephoto/time of flight است که هر کدام عملکرد فوق العاده‌ای را ارائه خواهند کرد.
تعجب نکنید اگر دوربین اصلی گوشی تنها 12 مگاپیکسل کیفیت دارد. سنسورهای 40 و 48 مگاپیکسلی در گوشی‌های دیگر به ترتیب تصاویر را با کیفیت 10 و 12 مگاپیکسل ثبت می‌کنند.

به طور کلی درباره سامسونگ Galaxy S10 باید گفت عملکرد بدون نقص، کیفیت تصاویر فوق‌العاده، کیفیت فیلم 4K و پشتیبانی از +HDR10 ویژگی‌هایی هستند که توجه کاربران بسیاری را به این گوشی برای عکاسی معطوف کرده است به نوعی که در رده بهترین گوشی برای عکاسی قرار گیرد. 

Huawei Mate 40 Pro

Huawei Mate 40 Pro می‌توانست یک گوشی برای عکاسی باشد اگر دسترسی خود به Google Play Store را از دست نمی‌داد. این گوشی به لطف وجود یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و یک دوربین فوق عریض 20 مگاپیکسلی می‌توانست به راحتی در میان برترین تلفن‎‌های هوشمند برای عکاسی قرار گیرد.  ویژگی‌های فوق‌العاده بر روی این گوشی هوشمند سبب شده تا کاربران تجربه خوبی برای ثبت تصاویر خود داشته باشند.

OnePlus 9 Pro

وان پلاس 9 پرو، یک گوشی برای عکاسی با مشخصات فوق‌العاده است. دوربین چهارگانه قدرتمند با لنز اصلی 48 مگاپیکسل، لنز فوق عریض 50 مگاپیکسل، لنز تله 8 مگاپیکسل و لنز مونوکروم 2 مگاپیکسل تمامی دوربین‌هایی هستند که امکان تصویربرداری خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تا به اینجای مقاله، سامسونگ گلکسی اس 21 پلاس بهترین گوشی برای عکاسی به شمار می‌رفت اما هنگامی که صحبت از زوم اپتیکال می‌شود، با برتری‌های وان پلاس 9 پرو آشنا می‌شویم. قابلیت فیلمبرداری 8K، پردازش تصاویر به صورت قدرتمند و دوربین سلفی 16 مگاپیکسل نیز بخش دیگری از قابلیت‌های این گوشی هوشمند به شمار می‌رود. 

iPhone SE (2020)

دهمین گوشی برای عکاسی، iPhone SE (2020) است که یک پیشنهاد درخشان و فوق‌العاده برای شماست. این گوشی، فضای بسیار کمی در جیب شما اشغال می‌کند و با تکنولوژی‌های مرتبط با عکاسی و پشتیبانی از فیلمبرداری 4K، تصاویر بسیار با کیفیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. صفحه نمایش این محصول ابعادی برابر 4.7 اینچ دارد که کمی کوچک به نظر می‌رسد اما به نسبت، مصرف باتری آن نیز کمتر خواهد بود. استفاده از Touch ID، شارژ بی سیم Qi، استاندارد IP67 و تراشه A13 Bionic سبب شده تا این دستگاه انتخاب مناسبی برای عکاسی باشد. 

در این مقاله از پایاتلکام بهترین گوشی برای عکاسی را به شما معرفی کردیم. به دلیل افزایش قیمت دوربین‌های عکاسی در بازار، شاید در ابتدای شروع حرفه جذاب عکاسی قادر به پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید یک دوربین عکاسی خوب نباشید. به همین جهت، توصیه می کنیم با هزینه‌ای کمتر، یک گوشی موبایل مجهز به دوربین‌های فوق‌العاده قدرتمند خریداری کنید.

شما تجربه کار یا عکاسی با کدامیک از گوشی‌هایی که در این مقاله معرفی شد را دارید؟