مقایسه دو پرچمدار معروف در دنیای تکنولوژی یعنی  گلکسی S23 سامسونگ و  آیفون 14 پرومکس اپل می‌تواند موضوع بسیار هیجان انگیزی باشد. اس 23 اولتر دارای پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 از کمپانی کوالکام  است و هدف آن شکست تراشه آیفون 14 پرومکس می‌باشد.در زمان بازی این تراشه خنک‌ می‌ماند و عملکرد بهتری دارد. از دیگر نقاط قابل توجه در پرچمدار سامسونگ یعنی  S23 Ultraاین است که یک قلم قدرتمند دارد و به دوربین اصلی 200 مگاپیکسل مجهز شده که در مقابل با آیفون 14 پرومکس عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد. البته در ادامه این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. 

مقایسه S23 Ultra با آیفون 14 پرومکس

طراحی و کیفیت ساخت

اولین موردی که بهتر است بررسی کنیم، نوع طراحی و ظاهر آن‌ها است.   اس 23 اولترا شکل مستطیل‌تری دارد و ابعاد آن از آیفون 14 پرومکس بزرگ‌تر و سنگین تر است. به دلیل سنگینی امکان کار با یک دست وجود ندارد. بدنه آیفون 14 پرومکس تغییر چندانی نداشته است و تنها چند رنگ جدید به آن اضافه شده است. نمایشگر خمیده در نظر گرفته شده برای S23 Ultra اندکی خمیده است که تلاش کرده تا متناسب با ارگونومی دست باشد. یک قلم S Pen برای پرچمدار سامسونگ در نظر گرفته شده که تا به حال در گوشی‌های اپل مشاهده نشده است. دوربین‌های در نظر گرفته شده برای آیفون 14 پرومکس به صورت سه حلقه بیرون زده از پنل پشتی می‌باشد. این در حالی است S23 Ultra دارای 4 دوربین ظریف‌تر می‌باشد که از سطح پنل پشتی خیلی بیرون نیست.

سامسونگ برای محافظت از پنل جلویی و پشتی گوریلا گلس وکتوس 2 را در نظر گرفته که سبب شده تا در برابر خط و خش و برخی آسیب‌های فیزیکی مقاوم باشد. هر دو از گواهی IP68 بهره برده‌اند؛ بنابراین در برابر غوطه ور شدن در آب تا عمق 1.5 متری برای 30 دقیقه دچار آسیب نخواهد شد. البته لازم است بدانید که اپل ادعا می‌کند، آیفون 14 پرومکس تا بیش از 6 متر می‌تواند غرق شود و آسیب نبیند.

برای هر دو پرچمدار قدرتمند 4 رنگ در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب آیفون 14 پرومکس در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، طلایی و بنفش عرضه شده و اس 23 اولترا دارای رنگ‌های مشکی، کرم، سبز قابل سفارش می‌باشد که توجه کاربران را به سوی خود جلب کرده‌اند. از نظر مقاومت می‌توان گفت که هر دو بسیار قدرتمند هستند. با این حال سامسونگ ادعا می‌کند که اس 23 اولترا اولین گوشی با گوریلا گلس وکتوس 2 می‌باشد که از نظر مقاومت نسبت به گزینه‌های دیگر موجود در بازار بالاتر است.

عمر باتری و سرعت شارژ

آیفون 14 پرومکس از طول عمر بالای باتری برخوردار است؛ با این حال گلکسی S23 Ultra به دلیل بهره‌مندی از پردازنده اسنپ دراگون 8 نسل 2 به اندازه 20 درصد افزایش داشته است. آیفون 14 پرومکس در تست‌های انجام شده توانست به خوبی از گلکسی S23 Ultra پیشی گیرد.

ظرفیت باتری S23 Ultra برابر 5000 میلی آمپر است و برای آیفون 14 پرومکس ظرفیت 4323 میلی آمپر در نظر گرفته شده است. هر دو از شارژ معکوس و وایرلس پشتیبانی می‌کنند. اما گلکسی اس 23 اولترا با توان 48 وات به شما این امکان را می‌دهد تا انرژی موردنیاز گوشی خود را در مدت زمان کوتاهی تامین کنید.

نمایشگر دو گوشی چه تفاوتی دارد

کمپانی اپل برای جدیدترین پرچمدار خود یک نمایشگر OLED درخشان در نظر گرفته که از آخرین نسل می‌باشد. این در حالی است که S23 Ultra دارای یک پنل 6.8 اینچی است که از نسل دوازدهم نمایشگر OLED است. همانطور که می‌دانیم سامسونگ در تولید نمایشگر با کیفیت از سایر کمپانی‌ها بهتر عمل می‌کند. ازاین‌رو اس 23 اولترا یک منظره دیدنی و درخشان را ارائه می‌دهد که نگاه هر کاربری را مجذوب خود می‌سازد. از نظر روشنایی اپل بهرت عمل کرده است؛ بدین ترتیب روشنایی آن تا 2000 نیت می‌رسد که برای S23 Ultra، 1750 نیت گزارش شده است.

اندازه نمایشگر سامسونگ بزرگ‌تر است و فضای بیشتری از پنل را به خود اختصا داده است. بنابراین برای آن دسته از کاربران علاقه مند به نمایشگرهای بزرگ عالی است. نرخ تازه سازی هر دو 120 هرتز است. اما در خصوص قابلیت HDR می‌توان گفت که جدیدترین پرچمدار سامسونگ از HDR10+ بهره برده است که نسبت به آیفون 14 پرومکس بهتر می‌باشد. مقایسه S23 Ultra با آیفون 14 پرومکس از نظر نمایشگر این را به ما ثابت می‌کند که کیفیت هر دو عالی است و انتظارات کاربران از پرچمداران برآورده می‌سازد.

دوربین S23 Ultra با آیفون 14 پرومکس

از دیگر آیتم‌هایی که سبب شده تا گلکسی S23 Ultra از رقیب خود پیشی گیرد، سخت افزار دوربین آن است. بزرگترین ارتقایی که با Galaxy S23 Ultra دیده می‌شود سنسور اصلی 200 مگاپیکسلی است که سامسونگ به صورت انحصاری برای پرچمدار قدرتمند خود در نظر گرفته است.

این در حالی است که اپل از دوربین‌های 12 مگاپیکسلی خود دست کشید و برای جدیدترین پرچمدار اپل کیفیت 48 مگاپیکسلی در نظر گرفته است. اس 23 اولترا برای عکاسی در شب ایده‌آل است. تعداد دوربین‌ها در گلکسی S23 Ultra بیشتر از آیفون 14 پرومکس می‌باشد که کیفیت بهتری ارائه می‌دهد.

سامسونگ برای گوشی اس 23 اولترا لرزش را بسیار کم کرده است و کیفیت فیلمبرداری به خوبی بهبود یافته است. بدین ترتیب با کیفیت 8K و سرعت 30 فریم بر ثانیه امکان فیلمبرداری نیز وجود دارد که عالی است. این در حالی است که برای آیفون 14 پرومکس کیفیت فیلمبرداری 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه گزارش شده است.

در این مقایسه آیفون 14 پرومکس توانست پیروز شود. چرا که هم فیلم‌های روان‌تری را به ثبت می‌رساند و هم کیفیت رنگ‌ها بسیار بهتر است. در هنگام تحرک سوژه آیفون 14 پرومکس عملکرد بهتری را ارائه کرده و گلکسی اس 23 اولترا برای فیلمبرداری در شرایط عادی توانسته از رقیب خود پیشی گیرد.

 از نظر سیستم سخت افزاری و نرم افزاری کدام قوی تر است؟

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 با پردازنده اپل A15 آیفون 14 رقابت خوبی دارند. هر دو پردازنده بسیار قدرتمند و با کیفیت کار می2کند تا عملکرد گوشی‌ها به خوبی بهبود یابد. برای آیفون 14 پرومکس پردازنده قدرتمند A16 بایونیک درنظر گرفته شده که ابعاد 4 نانومتر دارد.

در خصوص سیستم نرم افزاری نیز می‌توان گفت که گلکسی اس 23 اولترا به اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1 مجهز شده است که قابلیت ارتقا نیز دارد. از این‌رو آیفون 14 پرومکس با iOS 16 عرضه شده که قابلیت ارتقا تا نسخه 16.3 نیز دارد. در مقايسه S23 Ultra با آیفون ١٤ پرومكس از نظر کیفیت پردازنده می‌توان گفت که هر دو قدرت بسیاری دارند و نظرات مثبتی را از سوی کاربران به دنبال خواهند داشت.

سخن پایانی

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری داشته باشیم نمی‌توانیم با قاطعیت جواب دهیم زیرا آیفون 14 پرومکس و سامسونگ S23 اولترا هر دو امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و هر دو می‌توانند محبوب باشند. پردازنده قدرتمند، نمایشگر با کیفیت، دوربین‌های جذاب در کنار سایر آیتم‌ها دلایل خوبی برای خرید جدیدترین گوشی سامسونگ و جدیدترین گوشی آیفون می‌باشد. ما در این مقاله فهرستی از آیتم‌های هر دو گوشی آماده کردیم تا بتوانیم اطلاعات شما را در خصوص مشخصات دقیق این دو پرچمدار گسترش دهیم و خریدی راحت را تجربه کنید.