شیائومی Poco X3 دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان از یک گوشی گران‌قیمت انتظار داشت. عملکرد مناسب در اجرای بازی‌ها، به لطف پردازنده Snapdragon G-series، صفحه نمایش 120 هرتزی به همراه باتری عالی، بخشی از ویژگی‌هایی هستند که این محصول را به یک گوشی اقتصادی تبدیل می‌کند.

اگر بخواهیم نقاط ضعف و قوت این گوشی را بیان کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عملکرد قدرتمند در هنگام اجرای بازی‌ها
  • عمر عالی و بالای باتری
  • صفحه نمایش 120 هرتزی با طیف وسیع رنگی

همچنین نقاط ضعف این گوشی هوشمند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دوربین‌ها
  • نور پس‌زمینه متغیر
  • وزن بالای گوشی

شیائومی poco x3

بررسی مشخصات گوشی Poco X3 در 2 دقیقه!

این گوشی هوشمند همانند تمامی گوشی های پوکو قبل از خود، و به طور کلی تمامی دستگاه های شیائومی یک دستگاه با ارزش محسوب می شود.

اما باید گفت از سال 2018 و عرضه گوشی پوکو F1، استراتژی شیائومی تا حدودی تغییر یافته است. Poco X3 به پردازنده سری 8 اسنپدراگون مجهز نشده است از این رو، می‌توان آن را در دسته گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار قرار داد.

اما با این حال، تغییری در نتیجه نهایی حاصل نشده است. گوشی شیائومی Poco X3 را با توجه به قیمت آن، می‌توان بهترین گوشی برای گیمینگ نامید.

صفحه نمایش نسبتا بزرگ با مشخصات فنی عالی، بلندگوهای عالی استریو و پردازنده Qualcomm Snapdragon 732G سبب شده‌اند تا این محصول، بازی‌های نظیر Fortnite را بسیار بهتر از گوشی هایی با پردازنده Snapdragon 665 و Exynos 9611 اجرا کند.

می‌توان گفت این گوشی از گوشی‌های هم‌رده و هم قیمت خود بسیار جلوتر است. حتی برند Realme که آن را به عنوان تولید‌کننده گوشی‌ های اقتصادی بازار در سال 2020 می‌شناسیم، نتوانسته گوشی قابل رقابتی با این محصول به بازار عرضه کند. صفحه نمایش 120 هرتزی و عمر بالای باتری، دو ویژگی بسیار مطلوب گوشی شیائومی Poco X3 محسوب می‌شود. شما می‌توانید این گوشی را با یک قیمت نسبتا مناسب خریداری کنید.

با تمام این ویژگی‌ها، هنوز این گوشی دارای نکاتی است که قابل بهبود هستند. نور پس زمینه در برخی شرایط خاص، دچار سوسو زدن‌های نامرتب می‌شود که احتمال می‌رود از طریق به‌روزرسانی سیستم عامل دستگاه قابل رفع باشد.

تنها یک مسئله وجود دارد که به احتمال بسیار کمی، قابل رفع خواهد بود. این گوشی هوشمند مجهز به یک دوربین اصلی با کیفیت 64 مگاپیکسل است. عکس‌های گرفته شده توسط دوربین این گوشی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند با این حال، حاشیه بنفش در اطراف عکس‌ها ممکن است ناخوشایند به نظر برسد. این مشکل در مقایسه با سایر گوشی‌های هم‌رده، در گوشی شیائومی poco x3 بیشتر مشهود است.

فروش و عرضه Poco X3 NFC از تاریخ 17 سپتامبر 2020 در اروپا آغاز شد. فضای داخلی با ظرفیت 64 گیگابایت توانست در مدت کوتاه به محبوبیت خوبی در میان کاربران دست پیدا کند اما حافظه رم دستگاه ممکن است بر روی 6 گیگابایت باقی بماند بنابراین، شاهد افزایش عملکرد دستگاه نخواهید بود.

در پایا تلکام، این دستگاه را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد. 

طراحی بدنه

قاب پلاستیکی با فریم نازک فلزی، ابعاد 9.4*76.8*165.3 میلی‌متری و وزن معادل 215 گرم، سه مشخصه اصلی در طراحی بدنه این گوشی هوشمند محسوب می‌شوند.

شیائومی Poco X3 به چندین دلیل، که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، یک گوشی با ارزش محسوب می‌شود اما در میان گوشی‌های هم‌رده خود، از یک سبک ظاهری پیروی کرده است. به بیان ساده‌تر باید گفت همانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند دیگر، قسمت پشت دستگاه، به جای شیشه از پلاستیک ساخته شده و قاب‌های کناری دستگاه، به جای آلومینیوم از پلاستیک ساخته شده است.

ممکن است در برخی سایت‌ها خوانده باشید که قاب‌های کناری از جنس فلز هستند اما به نظر می‌رسد، نوار باریکی که میان صفحه و قاب‌ های کناری قرار گرفته‌اند از جنس فلز باشد.

شاید بتوان ناخوشایندترین طراحی بدنه در سال 2020 را، حک کردن نام POCO به شکلی غول‌پیکر در قسمت پشت دستگاه نامید. می‌ توانید از Poco X3 همراه با یک قاب سیلیکونی استفاده کنید. این قاب ها چندان سبب زیبایی گوشی شما نخواهند شد با این حال، می توانند برای جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی بدنه دستگاه، تا حدودی کارآمد باشند.
محفظه دوربین این گوشی همانند گوشی Samsung Galaxy Note 20 Ultra، کمی برجسته است. وجود یک قاب سیلیکونی می‌تواند از آسیب رسیدن به محفظه دوربین نیز جلوگیری کند.

یکی از مزایای دیگر این گوشی هوشمند، برخورداری از یک جفت استریو با صدای بلند است. این یعنی شما در زیر دوش، در هنگام آشپزی و ... می‌توانید به پادکست یا موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. همچنین در هنگام تماشای یوتیوب نیز می‌توانید از تنظیمات استریو استفاده کنید.

بلستر IR بر روی این گوشی هوشمند نیز به شما امکان می‌دهد تا از دستگاه خود به عنوان یک ریموت نیز استفاده کنید. اسکنر اثر انگشت بر روی این گوشی هوشمند شاید سریعترین اسکنر اثر انگشت نباشد اما چنانچه انگشت شما خشک و تمیز باشد کار خواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول، برخورداری از NFC است که می‌تواند برای عملیات پرداخت به شکل بی‌سیم از آن استفاده نمود.

گوشی شیائومی poco x3

صفحه نمایش

می‌توان گفت با در نظر گرفتن قیمت شیائومی Poco X3، این گوشی مجهز به یک صفحه نمایش پیشرفته است. این گوشی هوشمند دارای یک صفحه نمایش 6.67 اینچی با فناوری IPS LCD است که از رزولوشن 1080*2400 پیکسل پشتیبانی می‌کند. بر روی این صفحه نمایش، حفره‌ای وجود دارد که محل تعبیه دوربین سلفی محصول است.

ویژگی‌های این صفحه نمایش بسیار چشمگیر هستند اما آنچه این صفحه نمایش را خاص می‌کند، refresh rate معادل 120 هرتزی آن است. اکثر گوشی‌های اقتصادی بازار، دارای نرخ تازه‌سازی 60 بار در ثانیه هستند اما صفحه نمایش گوشی Xiaomi poco x3، تا 120 بار در ثانیه تازه می‌شود.

شما در منوی برنامه‌ها به سادگی این موضوع را متوجه خواهید شد. گوشی فعلی شما ممکن در حرکت میان برنامه‌ها چندان بد به نظر نرسد. اما اگر آن را در کنار Poco X3 قرار دهید متوجه می‌شوید که اشتباه کرده‌اید.

منوی برنامه‌ها ممکن است تنها جایی باشد که متوجه میزان refresh rate شوید و البته توجه کنید که این میزان refresh rate می‌تواند بر روی عمر باتری شما تاثیرگذار باشد. صفحه نمایش این گوشی هوشمند، از طیف وسیع رنگی و کیفیت پخش 1080P پشتیبانی می‌کند.

یکی از مشکلات قابل توجه در مورد صفحه نمایش این گوشی، فلیکر نور پس زمینه (سو سو زدن) است که در شرایط مختلف، قابل مشاهده است. احتمال می‌رود این مشکل به دلیل گردش سریع بین حالت استاندارد گوشی و حالت sunlight باشد. این قابلیت، طراحی شده تا صفحه نمایش شما در محیط‌های خارجی، در بهترین وضعیت نمایش قرار گیرد.

هنگامی که Auto brightness را غیر فعال کنید، این مشکل کمتر دیده می‌شود. آنچه مشخص است آن است که بهینه‌سازی صفحه نمایش Poco X3 ممکن است کمی خسته‌کننده و طاقت‌فرسا به نظر برسد با این حال احتمال می‌رود، این مشکل از طریق به‌روزرسانی سیستم عامل، قابل رفع خواهد بود.

xiaomi poco x3

دوربین

شیائومی Poco X3 مجهز به 4 دوربین است که در قسمت پشتی دستگاه و در یک محفظه مستطیل و گرد قرار گرفته‌اند و فلش LED نیز تقارن را برقرار می کند. دوربین اصلی این گوشی دارای سنسور Sony IMX682 با کیفیت 64 مگاپیکسل است که در مقایسه با سایر گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه، عملکرد بسیار مطلوبی ارائه می‌کند.

دوربین دوم گوشی، مجهز به یک لنز فوق عرض با سنسور 13 مگاپیکسل است. همانند سایر گوشی‌های ارزان‌قیمت اندروید، 2 سنسور دیگر این گوشی دارای کیفیت 2 مگاپیکسل هستند که برای تصاویر ماکرو و پرتره، با بکگراند تار، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از تنظیمات گوشی، می‌توانید نقاط ضعف و قوت دوربین‌ها را به خوبی مشاهده کنید. به طور کلی می‌توان عملکرد دوربین Poco X3 NFC را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

نمونه تصویر poco x3

نمونه تصاویر گرفته شده با گوشی شیائومی poco x3

ویژگی های فنی و عملکرد

گوشی شیائومی Poco X3 با توجه به قیمتی که دارد، یکی از گوشی‌های قدرتمند محسوب می‌شود. پردازنده Snapdragon 732G که درون این گوشی تعبیه شده است عملکردی به مراتب قوی تر از Snapdragon 665 و Samsung Exynos 9611 ارائه می‌کند.

عملکرد پردازنده Poco X3 NFC، بالاتر از حد متوسط است اما قدرت آن در اجرای بازی‌ها چیزی فراتر از حد انتظار است. همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، این گوشی در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده خود قادر است بازی Fortnite را به خوبی اجرا کند. اجرای بازی هایی به غیر از Fortnite چگونه است؟ به نظر می‌رسد همه چیز بر روی این گوشی بسیار خوب اجرا می شود و این به لطف وجود صفحه نمایش 120 هرتزی و پردازنده خوب این گوشی است.

عمر باتری

شیائومی مدت زمانی است که در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه خود، از باتری‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کند. شیائومی Poco X3 نیز از این قائده مستثنی نشده و مجهز به یک باتری 5160 میلی آمپر ساعتی است. با توجه به صفحه نمایش این دستگاه و پایداری نسبتا بالای آن، این گوشی می‌تواند تا 2 روز کامل بدون انجام شارژ دوام بیاورد.

سرعت شارژ این محصول نیز در میان گوشی‌های هم‌کلاس خود بسیار جالب توجه است. گوشی Poco X3 NFC دارای شارژر 33 واتی است که مشابه آن را در گوشی‌های درجه یک بازار مشاهده می‌کنید. شاید برای شما نیز جالب توجه باشد که چرا با توجه به تمامی قابلیت‌هایی که ارائه شده، گوشی‌های شیائومی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

جمع بندی

به طور کلی توصیه می‌کنیم اگر شما به طور جدی یک گیمر هستید، این گوشی دارای قابلیت‌هایی است که شما را برای انجام هر بازی شگفت‌زده خواهد کرد. صفحه نمایش بزرگ 120 هرتزی، پردازنده قدرتمند و بلندگوهای استریو، این دستگاه را به یک گوشی بسیار محبوب برای طرفداران بازی تبدیل کرده است. 

علاوه بر آن، اگر برای انجام کارهای روزانه خود به باتری قدرتمندی نیاز دارید، این گوشی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. باتری 5160mAh شیائومی Poco X3 می‌تواند بدون در نظر گرفتن نرخ تازه سازی، تا یک روز کامل دوام داشته باشد. 

در نهایت با بررسی تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در این مقاله عنوان شد باید گفت اگر به دنبال یک گوشی قدرتمند و با قیمت مقرون‌ به‌صرفه هستید، شیائومی Poco X3 می‌تواند یکی از گزینه‌های موجود در لیست خرید شما باشد.