گوشی Xiaomi Redmi Note 9T یکی از محصولات میان‌رده شیائومی به شمار می‌رود و اولین گوشی شیائومی است که با فناوری 5G به بازار عرضه شده است. اگر بخواهیم به طور اجمالی در مورد این محصول صحبت کنیم باید گفت کار با آن بسیار ساده است، طراحی بدنه زیبایی دارد و به راحتی در دست جا می‌گیرد و با قیمت بسیار مناسب، یک گوشی 5G در اختیار خواهید داشت. با این حال نمی‌توان گفت این گوشی هوشمند، عالی و بدون نقص است. صفحه نمایش گوشی چندان روشن نیست و عملکرد دوربین گوشی، شما را چندان شگفت‌زده نخواهد کرد. اما باید در نظر داشته قیمت این محصول، محدودیت‌هایی در قابلیت‌های ارائه شده توسط گوشی ایجاد خواهد کرد.

نقاط قوت
نقاط ضعف
  • قابلیت استفاده آسان و سریع
  • فناوری 5G
  • حمل راحت در دست
  • دوربین ها
  • اپلیکیشن‌های بلا استفاده

نگاهی به Redmi Note 9T در دو دقیقه!

کمپانی شیائومی در سال‌های اخیر به یکی از پرکارترین کمپانی‌های تولید گوشی موبایل اقتصادی تبدیل شده است. همانطور که در خبرها نیز دیده‌اید، این غول چینی توانست، بالاتر از سامسونگ و اپل قرار گیرد و به برترین تولید‌کننده گوشی موبایل در دنیا تبدیل شود به طوری که باید گفت اکنون بزرگترین رقیب شیائومی، خود شیائومی است. گوشی Redmi Note 9T به لحاظ مشخصات فنی و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند رقابت نزدیکی با گوشی Xiaomi Mi 10T Lite و گوشی Poco X3 NFC دارد. گوشی شیائومی ردمی Note 9T، در رده گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد در اواخر سال 2019، این گوشی جایگزین Xiaomi Redmi Note 8T شده باشد اما این دو گوشی به لحاظ قیمت و ویژگی‌های ارائه شده، هیچ نقطه مشترکی ندارند.

شاید بهتر باشد شیائومی ردمی نوت 9 تی را با گوشی‌های Poco X3 NFC و گوشی Xiaomi Mi 10T Lite هم‌دوره بدانیم چرا که قیمت نسبتا مشابهی دارند و مشخصات آن‌ها قابل قیاس با یکدیگر است. مزیت گوشی‌های Redmi در مقایسه با گوشی‌های قبلی، برخورداری از فناوری 5G و قیمت پایین‌تر آن‌هاست و نه چیز دیگر! پس عملکرد این گوشی چگونه است؟ آنچه در مورد این گوشی ما را تحت تاثیر قرار داده است، عملکرد خوب چیپست MediaTek در هنگام اجرای بازی‌ها و یا پرش بین برنامه‌ها و منو است که از یک گوشی مقرون‌به‌صرفه کمی دور از انتظار است.

طراحی گوشی نیز یکی از مواردی است که باید آن‌را تحسین نمود، البته این مورد کمی سلیقه‌ای است. قسمت پشتی گوشی از جنس پلاستیک است که بافت آن به چرم بی‌شباهت نیست به همین جهت، نگهداری آن در دست بسیار ساده است. اسکنر اثر انگشت در قسمت کناری دستگاه تعبیه شده است، دسترسی به آن ساده است و سرعت پاسخگویی بالایی دارد.

Redmi Note 9T

این گوشی شیائومی، بدون عیب و نقص نیست. باید گفت در مقایسه با اجداد خود، دوربین‌های کمتری دارد. اگر با این قیمت به یک گوشی فوق‌العاده نیا دارید باید گفت این گوشی چندان برای شما مناسب نخواهد بود. از دیگر مشکلات این دستگاه، آن است که با فعال شدن automatic brightness، صفحه گوشی کم‌نور می‌شود. در حالت روشنایی کامل نیز، چندان شفاف و پرنور به نظر نمی‌رسد.

یکی دیگر از موارد آزاردهنده در مورد شیائومی، وجود تعداد زیادی اپلیکیشن از پیش نصب‌شده است که شما به سرعت آن‌ها را حذف خواهید کرد. البته برندهای دیگری نیز این مشکل را دارند با این حال‌بسیاری از گوشی‌هایی که تا اواخر سال 2020 به بازار عرضه شده‌اند، برنامه‌های ناخواسته بسیار اندکی داشته‌اند. بنابراین با بررسی این موارد باید گفت Redmi Note 9T یک گوشی میان‌رده متوسط است اما اگر به دنبال یک گوشی 5G مقرون‌به‌صرفه هستید، این گوشی انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

طراحی بدنه

ویژگی‌های برجسته

  • سهولت دسترسی به حسگر اثر انگشت
  • جنس پلاستیک قسمت پشت دستگاه و سهولت قرارگیری در دست
  • رنگبندی جذاب مشکی و بنفش

گوشی شیائومی Redmi Note 9T با ابعاد 9.1*77.3*161.2 میلی‌متری و وزن 199 گرمی خود، گوشی کوچکی محسوب نمی‌شود اما در این بازه قیمتی، گوشی‌های بزرگ‌تر از این محصول نیز در  بازار موجود هستند. با وجود این ابعاد نسبتا بزرگ، باید گفت حمل گوشی و نگهداری آن در دست بسیار ساده است.

حسگر اثر انگشت در سمت راست گوشی، درون دکمه پاور تعبیه شده است. دسترسی و فعالسازی آن بسیار ساده است و فرایند قفل کردن گوشی را بسیار آسان می‌کند. در بالای آن، دکمه تنظیم صدا قرار دارد. این گوشی به پورت USB-C، جک هدفون 3.5mm و بلستر مادون قرمز نیز مجهز شده است.

بلستر مادون قرمز، امکان ارسال سیگنال‌های مادون قرمز توسط گوشی را فراهم می‌سازد که عمدتا توسط Mi Remote مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه به شما  امکان می‎‌دهد تا از گوشی خود به عنوان ریموت دوربین، پروژکتور و یا تلویزیون استفاده کنید.

گوشی Redmi Note 9T دارای دو بلندگو استریو می باشد با این حال توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید به موسیقی گوش دهید از جک هدفون 3.5 میلی‌متری استفاده کنید. بلندگوهای گوشی فاقد bass و کیفیت لازم برای پخش موزیک هستند.

با کمی گشت‌وگذار در میان گوشی‌های اقتصادی بازار متوجه می‌شویم که قسمت پشت گوشی در بیشتر آن‌ها، از جنس پلاستیک با دوام است. این جنس بدنه به شما امکان می‌دهد تا گوشی را به راحتی در دست خود نگه دارید. بافت ناهموار این قسمت پلاستیکی در Note 9T به گونه‌ای است که با لمس آن احساس می‌کنید از جنس چرم باشد. چسبندگی خوب در جنس بدنه دستگاه سبب می‌شود تا گوشی شما از سر خوردن در دست، در امان باشد.

در یک برآمدگی دایره‌ای شکل در پشت گوشی می‌توانید لنزهای دوربین را مشاهده کنید. این طراحی محفظه لنزها در گوشی‌های Poco X3 NFC و Mi 10T Lite نیز وجود دارند. با نگاه به این محفظه دایره‌ای شکل، چندان متوجه برجستگی آن نمی‌شوید اما اگر قصد دارید گوشی را روی سطح صاف قرار دهید مشاهده می‌کنید که به راحتی سر جای خود قرار نمی‌گیرد. 

گوشی Redmi Note 9T با رنگبندی بنفش و مشکی به بازار عرضه شده است و کلمه "Redmi" و "5G" با رنگ سفید در قسمت پشت هریک از آن‌ها، درج شده است. وجود علائمی نظیر لوگوی بازیافت یا گواهینامه‌ها، تا حد زیادی از جذابیت طراحی این گوشی کاسته است.

Redmi Note 9T

صفحه نمایش 

ویژگی‌های برجسته

  • صفحه نمایش 90 هرتزی +FHD با ابعاد 6.53 اینچ  
  • پنل LCD
  • خطای ورودی لمسی

Xiaomi Redmi Note 9T مجهز به یک صفحه نمایش 6.53 اینچی است که در مقایسه با گوشی Note 8T، کمی بزرگتر است. ابعاد این صفحه نمایش با Note 9 برابری می‌کند و از Note 9 Pro کوچکتر است. همانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند بازار، این گوشی نیز از رزولوشن +Full HD پشتیبانی می‌کند.

این گوشی مجهز به یک صفحه نمایش LCD است پس همانطور که انتظار می‌رفت، رنگ‌ها در این گوشی چندان پرانرژی نیستند. رنگ‌های تیره، به معنای واقعی تیره به نظر نمی‌رسند و در مجموع باید گفت این صفحه نمایش فاقد کنتراست است. با بررسی و مطالعه در مورد این گوشی در پایاتلکام متوجه شدیم که رنگ پیش‌فرض صفحه نمایش، یک رنگ گرم است که می‌توانید از منوی تنظیمات آن‌را تغییر دهید. 

برخلاف مدل‌های قبلی Redmi، با گوشی Redmi Note 9T، شما یک صفحه نمایش 90 هرتزی در اختیار دارید بنابراین تصاویر به جای 60 بار، 90 بار در ثانیه تازه‌سازی می‌شوند. این ویژگی سبب می‌شود تا حرکت‌ها بسیار روان‌تر و نرم‌تر به نظر برسند. عموما کاربران نیز از نرخ تازه‌سازی بالا استقبال می‌کنند.

با بررسی صفحه نمایش متوجه می‌شویم که عملکرد آن به طور کلی خوب است اما کمی تاریک به نظر می‌رسد. حداکثر میزان روشنایی در این گوشی برابر 450 نیت است که اصلا برای چشم آزاردهنده نیست. مشکل اصلی در وضعیت auto-brightness مشاهده می‌شود چرا که گوشی قادر نیست به طور خودکار، روشنایی صفحه را به شکل مناسبی تنظیم کند. در عوض می‌توانید با غیر فعال کردن auto-brightness، میزان نور صفحه را به طور دستی تنظیم کنید.

یکی دیگر از مشکلات مربوط به صفحه نمایش، عدم تشخیص ضربه انگشت در کناره‌های صفحه نمایش است به‌طوریکه شاید مجبور شوید چندبار بر روی صفحه ضربه بزنید. این مشکل گهگاه رخ می‌دهد و مسئله آزاردهنده‌ای به نظر نمی‌رسد با این حال بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.

Redmi Note 9T

دوربین

ویژگی‌های برجسته

  • 48MP + 2MP + 2MP
  • عکس‌های گرفته‌شده چندان شگفت‌انگیز نیستند
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی و گرفتن تصاویر خوشایند

Xiaomi Redmi Note 9T دارای 3 دوربین است که در قسمت پشت دستگاه و درون یک محفظه دایره‎‌ای شکل قرار گرفته‌اند. دوربین اصلی با کیفیت 48MP و f/1.8، دوربین ماکرو با کیفیت 2MP و f/2.4 و در نهایت دوربین با سنسور عمیق با کیفیت 2MP و f/2.4، سه دوربینی هستند که بر روی این گوشی قرار دارند.

دامنه تصاویر گرفته شده، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد بنابراین، رنگ‌ها کمی بیش از آنچه باید، مشابه به سوژه دیده می‌شوند. از دیگر نکات آن است که تصاویر بیش از حد روشن دیده می‌شوند. 

در هنگام عکاسی، متوجه می‌شویم که autofocus کمی دارای تکان است و این امر سبب می‌شود تا در هنگام عکاسی، کمی با مشکل مواجه شوید. اگر به تصاویر گرفته شده توسط گوشی نگاه کنید متوجه می‌شوید در برخی تصاویر، عمق میدان کم است و همچنین نقاطی که مد نظر عکاسی بودند، تار دیده می‌شوند.

وجود دوربین ماکرو به شما امکان می‌دهد تا از نمای بسته عکاسی کنید و دوربین سنجش عمق میدان نیز در تلاش است تا تصاویر پس‌زمینه را تار کنند. از این رو مشخص نیست که کدامیک از دوربین‌های 2 مگاپیکسل بهتر عمل می‌کنند. ما سعی کردیم تمام مشکلات احتمالی در مورد تصاویر close-up گوشی Redmi Note 9T را عنوان کنیم اما تصاویر با نمای وسیع یا در اصطلاح wider landscapes چندان مشکلی نداشتند. اگر نور کافی در محیط وجود داشته باشید، تمامی تصاویر گرفته شده در روزهای ابری، مه یا غروب نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

گوشی ردمی Note 9T امکان ضبط ویدئو به صورت 4K 30fps را در اختیار شما قرار می‌دهد. ضبط ویدئو در حالت macro نیز با رزولوشن 720p و 30fps در دسترس خواهد بود. وجود چندین حالت برای ضبط ویدئو و ثبت عکس در گوشی Note 9T، قابلیت‌هایی هستند که در گوشی‌های قبلی شیائومی نیز وجود داشت. از جمله این حالت‌ها می‌توان به VLOG، timelapse، slow motion، portrait  و night photography اشاره کرد.

دوربین Redmi Note 9T

عملکرد و مشخصه‌های فنی

ویژگی‌های برجسته

  • چیپست MediaTek Dimensity 800U با عملکرد خیره‌کننده
  • اجرای خوب بازی و برنامه‌ها
  • سازگاری با 5G

گوشی Redmi Note 9T مجهز به چیپست MediaTek Dimensity 800U است. برخلاف آنکه این پردازنده، یک پردازنده مقرون‌به‌صرفه است، قدرت پردازش بسیار خیره‌کننده‌ای دارد. در تست benchmark، گوشی Note 9T، با پشت سر گذاشتن Google Pixel 5 و Motorola Edge موفق به کسب امتیاز 1799 شد که برای یک گوشی میان‌رده امتیاز نسبتا بالایی محسوب می‌شود. باید گفت این امتیاز، یک امتیاز واقعی است چرا که این گوشی قادر است اجرای بازی‌ها را به خوبی مدیریت و بازی‌های سنگین را بارگیری کند. پرش در میان برنامه‌ها در این گوشی به سرعت اتفاق می‌افتد و برنامه‌ها با حداقل تاخیر، بسته و باز می‌شوند.

سازگاری با 5G یکی دیگر از نقاط برجسته این گوشی موبایل است و در واقع باید گفت این گوشی، اولین گوشی شیائومی Redmi با فناوری 5G است. سرعت 5G به میزان زیاد به موقعیت مکانی و اپراتور شما بستگی دارد.

نرم‌افزار

ویژگی‌های برجسته

  • اندروید 10 با MIUI
  • مشکل با اپلیکیشن‌های غیر ضروری

شیائومی ردمی نوت 9 تی  با اندروید 10 و MIUI به بازار عرضه شده است. این رابط کاربری، طراحی بسیار زیبایی دارد و گزینه‌های سفارشی‌سازی فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بزرگترین مشکل این رابط کاربری، وجود اپلیکیشن‌های زیاد و غیر ضروری است. 

هنگامی که برای اولین بار، گوشی شیائومی خود را روشن می‌کنید، وجود ده‌ها اپلیکیشن‌ از پیش نصب شده توجه شما را به خود جلب می‌کند به طوری که تمایل دارید به سرعت آن‌ها را حذف کنید. کمپانی شیائومی مدت‌هاست که با این مشکل روبه‌روست. تا پایان سال 2020، شیائومی تا حدودی توانست میزان نصب این اپلیکیشن‌ها را کاهش دهد اما ترک عادت سخت است و مجددا در این گوشی، به عادت سابق خود بازگشته است.

باتری

ویژگی‌های برجسته

  • باتری با ظرفیت 5,000mAh
  • دوام باتری تا 1 روز کامل
  • شارژ سیمی 18 واتی

Note 9T با وجود باتری با ظرفیت 5,000mAh قادر است تا با انجام فعالیت‌هایی نظیر ارسال پیام، وبگردی، بازی و گوش دادن به موسیقی، یک روز به طور کامل دوام آورد. Redmi Note 9T با توان 18 وات شارژ خواهد شد اما با وجود ظرفیت زیاد باتری، این عدد چندان سریع به نظر نمی‌رسد. شارژ کامل دستگاه از صفر تا 100، چیزی بیش از 1 ساعت طول خواهد کشید.

گوشی Redmi Note 9T

جمع‌بندی

در نهایت با بررسی تمامی مواردی که در این مقاله بررسی شد باید گفت اگر به دنبال یک گوشی 5G با هزینه کم هستید این گوشی برای شما مناسب خواهد بود. شما می‌توانید به سادگی از این گوشی برای دانلود فیلم یا انجام بازی‌های انلاین استفاده کنید. بسیاری از گوشی‌های میان‎‌رده، با وجود قیمت اقتصادی که دارند بسیار کند عمل می‌کنند اما Redmi Note 9T یک گوشی بسیار سریع و کارآمد در میان گوشی‌های میان‌رده بازار است.