در هنگام خرید تجهیزات الکترونیکی به ویژه گوشی موبایل، با مسئله گارانتی موبایل مواجه می‌شوید. در این مطلب از پایا تلکام قصد داریم در مورد گارانتی گوشی، شرایط و محدودیت‌های آن صحبت کنیم.

ضمانت‌نامه یا گارانتی گوشی، تعهدنامه‌ای از سوی شرکت فروشنده تلفن همراه است که به کاربر اطمینان می‌دهد در صورت بروز نقصی که از جانب سازنده تلفن همراه است، گوشی خریداری شده را تعمیر یا تعویض می‌نماید. گوشی تلفن هوشمند شما پس از خریداری می‌بایست مطابق با تمام قابلیت‌هایی که در تبلیغات گوشی مشاهده کرده‌اید عمل کند. اکثر فروشندگان تلفن‌های همراه هوشمند، گوشی‌ها را از تاریخ خرید به مدت 6 ماه تا 2 سال گارانتی می‌کنند. چنانچه در این مدت، تلفن هوشمند شما دچار مشکلات سخت‌افزاری شود، شما قادر به تعویض یا تعمیر آن خواهید بود. توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از بروز مشکلات نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌های موبایل را از Google Play Store دانلود کنید چرا اپلیکیشن‌ها به لحاظ وجود فایل‌های مخرب بررسی شده‌اند به همین جهت عملکرد گوشی هوشمند شما در شرایط ایده‌آلی قرار خواهد داشت. 

گارانتی موبایل، تبصره‌ها و محدودیت‌ها

شرکت‌های فروشنده تلفن‌همراه، هریک با شرایط، تبصره‌ها و محدودیت‌های مختص خود اقدام به گارانتی موبایل می‌نمایند. حتی تجهیزاتی که تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند نیز می‌تواند متفاوت باشد بنابراین در گارانتی محصولات، محدودیت‌های خاصی وجود دارد. شما می‌توانید پس از خرید گوشی هوشمند خود، با مطالعه شرایط گارانتی در بروشور یا کارت گارانتی محصول، از شرایط و ضوابط شرکت عرضه کننده اطلاع حاصل نمایید. با این حال، تمامی شرکت‌ها در برخی مواردی که شامل گارانتی نمی‌شوند نقاط اشتراکی دارند که در این بخش نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت:

به سرقت رفتن گوشی

دزدیده شدن گوشی هوشمند شما جزو مواردی است که عرضه کننده تلفن همراه، مسئولیتی در قبال گارانتی آن ندارد. پس بهتر است در هنگام استفاده از تلفن هوشمند خود در محیط‌های عمومی، دقت بیشتری داشته باشید چرا که به سرقت رفتن گوشی شما ارتباطی با گارانتی آن ندارد. 

سرقت گوشی

تماس با مایعات

به طور قطع باید گفت هیچ‌یک از شرکت‌های عرضه کننده تلفن‌همراه، گوشی‌های هوشمند را در برابر تماس با آب و رطوبت و سایر مایعات گارانتی نمی‌کنند. حتی گوشی‌هایی که کاملا ضد آب هستند نیز تحت پوشش این گارانتی قرار نمی‌گیرند از این رو اگر گوشی شما به دلیل تماس با مایعات، دچار خرابی شود، نمی‌توانید از گارانتی موبایل برای تعمیر یا تعویض آن استفاده کنید. به همین جهت توصیه می‌کنیم از گوشی هوشمند خود، بیشتر مراقبت کنید. 

سوختن LCD 

یکی از شرایطی که ممکن است کمی عجیب به نظر برسد این است که سوختن LCD گوشی تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد با این حال بهتر است جهت اطلاع کامل از شرایط گارانتی گوشی خود، حتما با شرکت ارائه کننده گارانتی موبایل خود تماس حاصل نمایید. 

آسیب‌های فیزیکی

اگر در اثر بی‌توجهی، گوشی شما دچار آسیب‌های فیزیکی نظیر شکستن صفحه نمایش شود، تعمیر یا تعویض آن تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد و احتمالا برای تعمیر یا تعویض آن متحمل هزینه خواهید شد.

آسیب‌های وارده به گوشی توسط کاربر

اگر بدنه گوشی هوشمند شما به دلایلی دچار خط و خش شود و شما در این مورد مقصر باشید، گوشی شما تحت پوشش گارانتی قرار نخواهد گرفت. برای مثال چنانچه بدنه یا صفحه نمایش گوشی، به دلیل قرارگیری در جیب یا کیف و تماس با دسته کلید دچار آسیب شود، نمی‌توانید از گارانتی موبایل برای تعویض قاب گوشی یا صفحه نمایش آن استفاده کنید. 

چگونه از گارانتی گوشی استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره شد، برخی آسیب‌های وارده به گوشی همراه شما تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند اما در سایر موارد می‌توانید به صورت رایگان اقدام به تعمیر گوشی خود نمایید به شرط آنکه گوشی هوشمند خود را با گارانتی معتبر و اصلی خریداری کرده باشید.

اما چگونه باید از گارانتی موبایل استفاده کنید؟ برای این کار لازم است تا با در دست داشتن مدارک مربوطه از جمله فاکتور خرید گوشی، کارت گارانتی و ... به شرکت ارائه دهنده گارانتی گوشی خود مراجعه کنید و درخواست بررسی و تعمیر گوشی هوشمند خود را به کارمندان واحد پذیرش ارائه کنید. پس از آن، شرکت موظف است تا بررسی‌های مورد نظر و لازم را انجام داده و گوشی شما را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تعمیر نماید. همچنین می‌توانید پیگیری گارانتی گوشی خود را از طریق فروشگاه محل خرید موبایل خود نیز انجام دهید. 

گارانتی پایا تلکام

کلیه گوشی‌های موبایل عرضه شده در فروشگاه اینترنتی پایا تلکام، به صورت رجیستر شده و دارای 18 ماه گارانتی شرکت پایا تجارت ارتباط همراه می‌باشند. در این بخش، اشاره‌ای به شرایط و ضوابط گارانتی پایاتلکام خواهیم داشت. 

در هنگام گارانتی باید به چه مواردی توجه داشته باشید؟

  1. این ضمانت‌نامه شامل عدم کارکرد صحیح گوشی به دلیل ایراد در شبکه مخابرات نمی‌باشد.
  2. این ضمانت‌نامه شامل لوازم جانبی از قبیل شارژر، هندزفری، کابل و دیگر متعلقات نمی‌گردد.
  3. تاریخ اعتبار کارت گارانتی، 18 ماه پس از تاریخ شروع گارانتی درج شده در پشت کارت می‌باشد.

چه مواردی باعث ابطال گارانتی پایاتلکام می‌شود؟

  1. هرگونه دستکاری و اقدام به سرویس، تعمیر یا تغییر توسط افراد غیر مجاز
  2. استهلاک تدریجی دستگاه از قبیل سایش، شکستگی و رنگ‌رفتگی 
  3. هرگونه ضربه‌خوردگی و تماس با مایعات و رطوبت و حرارت بالا
  4. مخدوش شدن کارت یا سریال دستگاه

شکستگی گوشی موبایل

خرید گوشی بدون گارانتی; درست یا غلط؟

متاسفانه دیده شده که فروشندگان، یک کالا را با دو قیمت متفاوت عرضه می‌کنند. اگر دلیل آن را جویا شوید، آنها به گارانتی گوشی اشاره می‌کنند. در حقیقت، یکی از گوشی‌ها با گارانتی و دیگری بدون گارانتی در اختیار شما قرار می‌دهد و بالطبع گوشی بدون گارانتی، قیمت پایین‌تری نیز دارد. شاید در نگاه اول وسوسه شوید و برای کاهش هزینه‌های تمام شده، گوشی را بدون گارانتی خریداری کنید اما به محض بروز کوچکترین مشکل، به شدت پشیمان خواهید شد.

گوشی‌های هوشمند موجود در بازار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سادگی با مشکل مواجه نمی‌شوند اما در صورتی که گوشی شما دچار آسیب جزئی و قابل جبران شوید می‌توانید با استفاده از گارانتی موبایل اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید. با آنکه 90 درصد آسیب‌های وارده به گوشی تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند در هر صورت توصیه ما این است که تحت هیچ شرایطی، گوشی را بدون گارانتی خریداری ننمایید.