گوشی‌های هوشمندی که به تازگی روانه بازار می‌شوند، مجهز به صفحه نمایش بزرگ‌تر، پردازنده قدرتمندتر، شبکه اتصال جدیدتر و ویژگی‌هایی هستند که به صورت مستقیم سبب کاهش باتری دستگاه شما می‌شود. علاوه بر این‌ها، برنامه‌هایی که در پیش‌زمینه در حال اجرا هستند نیز می‌توانند بر روی میزان مصرف باتری تاثیر داشته باشند. اگر با راه‌های افزایش عمر باتری گوشی اندروید آشنا باشید قطعا می‌توانید تا با مدیریت میزان مصرف باتری گوشی، از خالی شدن سریع شارژ گوشی خود جلوگیری کنید. اگر صاحب گوشی آیفون هستید، مطالعه مقاله افزایش عمر باتری آیفون با چند ترفند ساده را به شما توصیه می‌کنیم. در این مقاله، 9 ترفند برای بهبود مصرف شارژ گوشی اندرویدی را فرا خواهید گرفت. 

افزایش عمر باتری گوشی اندروید با چند روش ساده

نکته‌ای که در این مقاله وجود دارد آن است که محل دسترسی به تنظیمات، بر اساس نسخه اندروید متفاوت است. در این مقاله، تمامی مسیرها بر روی اندروید 11 انجام گرفته است. 

با Power Saving Mode در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

اگر در محلی هستید که به شارژر و برق دسترسی ندارید و باتری گوشی شما به شدت در حال خالی شدن است باید کاری کنید که میزان مصرف باتری را به حداقل برسانید. در این حالت توصیه می‌کنیم گوشی هوشمند خود را در حالت Power Saving Mode قرار دهید. گوشی هوشمند شما با فعالسازی این وضعیت، اجرای برنامه‌هایی که در حال مصرف باتری هستند را به طور خودکار متوقف می‌کند. برخی از گوشی‌ها به دو شکل قادر هستند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. برخی از آن‌ها سرعت پردازنده، مصرف اینترنت و روشنایی نور زمینه را کاهش می‌دهند و برخی دیگر نیز اجرای برنامه‌های غیر ضروری را متوقف می‌کند. در گوشی‌های جدیدتر، برای بهبود عملکرد کلی سیستم از بخش تنظیمات، وارد قسمت Settings شده و بر روی Battery and device care ضربه بزنید. در این بخش می‌توانید مشاهده کنید کدامیک از برنامه‌ها، بیشترین میزان مصرف باتری را به خود اختصاص داده و وضعیت کلی گوشی اندرویدی شما به چه صورت است. در نهایت با لمس Fix now، می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. 

وای‌ فای انتخاب بهتری است

همانطور که می‌دانید، استفاده از دیتای تلفن همراه میزان استفاده از باتری گوشی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین اگر در محلی هستید که به وای فای دسترسی دارید، توصیه می‌کنیم اینترنت گوشی خود (mobile data) را خاموش کرده و از وای فای استفاده کنید. به منظور بهبود عملکرد توصیه می‌کنیم Airplane Mode را فعال کنید تا به این شکل، سیم‌کارت و قابلیت‌های آن را برای مدتی غیر فعال کنید. در نظر داشته باشید در این حالت، قادر به دریافت هیچگونه پیام و تماسی نخواهید بود.

وای‌ فای

قابلیت‌های غیر ضروری را خاموش کنید 

در گوشی‌های اندرویدی، برخی از ویژگی‌های ارتباطی نظیر Location، بلوتوث و NFC، قابلیت‌های بسیار کاربردی هستند که با فعالیت مداوم خود می‌توانند میزان مصرف باتری گوشی را به میزان چشمگیری افزایش دهند. به منظور افزایش عمر باتری گوشی اندروید در شرایط خاص، توصیه می‎‌کنیم این قابلیت‌ها را غیر فعال کنید و در صورت لزوم، تنها یکی از آن‌ها را فعال کنید. همچنین می‌توانید Google Assistant را غیر فعال کنید تا از مصرف باتری گوشی خود جلوگیری کنید. غیر فعالسازی دستیار صوتی Bixby در گوشی‌های سامسونگ نیز می‌تواند به مدیریت مصرف باتری توسط گوشی هوشمند شما جلوگیری کند. 

کمی در تاریکی بمانید

گوشی‌های هوشمندی که به تازگی روانه بازار شده‌اند، مجهز به صفحه نمایش‌های بزرگ، با کیفیت و بی‌نظیری هستند اما به شکل بی‌رحمانه‌ای از باتری گوشی هوشمند شما استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور کاهش مصرف باتری گوشی، نور زمینه گوشی را کاهش دهید. اگر گوشی شما از قابلیت auto brightness پشتیبانی می‌کند آن را فعال کنید تا نور صفحه نمایش با توجه به نور محیط تنظیم شود. همچنین می‌توانید گوشی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که صفحه نمایش، پس از گذشت مدتی از غیر فعال ماندن، سریعا خاموش شود. برای این منظور به صفحه Settings رفته و روی Display لمس کنید. در این بخش، Screen timeout را انتخاب کنید تا مدت روشن بودن صفحه نمایش را کاهش دهید. هچنین می‌توانید اعلان‌های غیر ضروری را خاموش کرده تا صفحه نمایش گوشی شما هربار روشن نشود. 

استفاده از Widgetها و والپیپرهای متحرک را محدود کنید

والپیپرهای متحرک می‌توانند به طور مستقیم بر روی باتری گوشی شما تاثیر منفی داشته باشند. برای افزایش عمر باتری گوشی اندروید توصیه می‌کنیم از تصاویری استفاده کنید که در آن از طیف رنگی محدودتری استفاده شده باشد. Widgetها نیز ابزارک‌های بسیار جالب و کاربردی هستند که به طور موذیانه، مصرف باتری گوشی را افزایش می‌دهند. اگر شارژ باتری گوشی شما زود خالی می‌شود، توصیه می‌کنیم استفاده از ویجت‌ها را محدود کنید. 

افزایش عمر باتری گوشی اندروید

گوشی هوشمندتان را به سکوت دعوت کنید

دریافت مرتب پیام، نمایش نوتیفیکیشن و ویبره می‌تواند به سرعت شارژ گوشی شما را کاهش دهد بنابراین بهتر است برای مدت کوتاهی، گوشی هوشمند خود را ساکت کنید و آن را در حالت Mute قرار دهید تا هیچگونه صدا و لرزشی توسط گوشی ایجاد نشود. اگر ویبره در هنگام تایپ نیز فعال است، توصیه می‌کنیم آن را نیز غیر فعال کنید. 

حواستان به اپلیکیشن‌ها باشد

اگر از آخرین نسخه اپلیکیشن‌های نصب‌شده بر روی گوشی‌های هوشمندتان استفاده می‌کنید باید بگوییم بهترین کار را انجام داده‌اید. در چنین حالتی این اطمینان وجود دارد که میزان مصرف اینترنت و باتری گوشی، به شکل بهینه‌ای انجام می‌گیرد. اما در نظر داشته باشید بهتر است حالت به روزرسانی خودکار را غیر فعال کنید و فقط زمانی به روزرسانی‌ها را دریافت کنید که به یک منبع وای فای متصل شده‌اید. روش دیگری نیز برای مدیریت مصرف باتری گوشی وجود دارد. اگر sync data (همگام‌سازی داده‌ها) را غیر فعال کنید، نوتفیکیشن‌های جدید برنامه‌ها را زمانی دریافت می‌کنید که آن اپلیکیشن را باز کنید به این ترتیب میزن مصرف باتری شما به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، حذف برنامه‌هایی است که تبلیغات زیادی به شما نمایش می‌دهند. در برخی موارد، ویدئوهایی در پس‌زمینه گوشی شما اجرا می‌شود که به دور از چشمان شما در حال مصرف باتری گوشی هستند بنابراین هرازگاهی، از وضعیت برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود اطلاع داشته باشید. 

از برنامه‌های مدیریت مصرف باتری گوشی کمک بگیرید

اگر انجام این کارها، برای شما سخت و زمان‌گیر است، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که به طور تخصصی برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی این کارها را به طور خودکار انجام می‌دهند و می‌توانند به افزایش عمر باتری گوشی اندروید کمک کنند. Greenify، یکی از اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانید از آن برای شناسایی برنامه‌هایی که بیشترین حجم مصرف باتری را به خود اختصاص داده‌اند استفاده کنید و آن‌ها را در حالت hibernation قرار دهید تا به این شکل، باتری گوشی شما در بهترین وضعیت خود قرار گیرد. 

پاوربانک، راه آخر

اگر هیچ‌کدام از 8 ترفند قبلی برای شما کارساز نیست، در نهایت می‌توانید از پاوربانک استفاده کنید. استفاده از پاوربانک با ظرفیت بالا می‌تواند از خاموش شدن گوشی هوشمند شما جلوگیری کند. 


شما چه راه‌هایی دیگری را برای افزایش عمر باتری گوشی اندروید پیشنهاد می‌کنید؟