سال گذشته، کمپانی Poco دو گوشی میان رده را به بازار معرفی کرد و هر دوی این محصولات توانستند در مدت کوتاهی به گوشی‌های محبوب این کمپانی تبدیل شوند. گوشی پوکو m3 در 24 نوامبر سال 2020 و گوشی Poco X3 در 22 سپتامبر 2020 به طور رسمی معرفی شدند. پوکو m3 و گوشی Poco X3، ویژگی‌های نسبتا مشابهی دارند اما پوکو m3 قیمت اقتصادی‌تر و ارزان‌تری دارد. چنانچه قصد خرید یکی از این محصولات را داشته باشید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه پایاتلکام باشید چرا که قصد داریم در این مقاله به مقایسه گوشی پوکو M3 و گوشی Poco X3 بپردازیم.

شاید بتوان آنچه سبب محبوبیت پوکو ایکس 3 در میان کاربران شد را صفحه نمایش 120 هرتزی و سخت‌افزار نسبتا قدرتمند آن بدانیم چرا که بسیاری از گوشی‌های میان‌رده بازار در این محدوده قیمت، فاقد چنین مشخصات فنی خوبی هستند. همین امر سبب شد تا در روزهای اولیه عرضه این محصول، کاربران زیادی تمایل به خرید این محصول پیدا کنند. آنچه مشخص است، Poco X3 توانست به محبوبیت برند Poco بیشتر کمک کند. هرچند که Poco M3 نیز از این قافله عقب نمانده است و با عرضه ویژگی‌های فنی نسبتا خوب توانسته به عنوان یک گوشی میان‌رده عملکرد بسیار مطلوبی از خود ارائه کند. در ادامه این مطلب به مقایسه گوشی پوکو m3 و گوشی Poco X3 خواهیم پرداخت. 

مقایسه گوشی پوکو m3 و گوشی Poco X3 | بهترین گوشی میان رده کدام است؟

قیمت

گوشی پوکو m3 در اواخر سال 2020 به طور رسمی معرفی و عرضه شد. همانطور که گفته شد این محصول، یک گوشی میان رده است و از این رو توقع قیمت چندان بالایی از آن نخواهیم داشت. این محصول در دو مدل 64GB و 128GB در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‎‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با کمی گشت و گذار در بازار متوجه می‌شوید قیمت گوشی پوکو m3 در محدوده 4 تا 5.5 میلیون قرار دارد که با توجه به ظرفیت فضای داخلی دستگاه متغیر است. 

گوشی Poco X3 نیز کمی قبل از Poco M3 معرفی و عرضه شد. این محصول نیز در دو مدل 64GB و 128GB در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‎‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. قیمت گوشی پوکو x3 در محدوده 5.5 تا 6.5 میلیون قرار دارد که با توجه به ظرفیت فضای داخلی دستگاه متغیر است. 

با در نظر گرفتن قیمت این محصولات، باید گفت ما در حال بررسی دو گوشی میان رده هستیم که عملکرد بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهند. 

گوشی پوکو m3

طراحی بدنه

از جنبه طراحی باید گفت پوکو در تولید هر دو گوشی توانسته تا حدی موفق عمل کند. با نگه داشتن هر دو گوشی در دست، احساس راحتی خواهید داشت چرا که هر دوی آن‌ها، به طور مناسب طراحی شده‌اند. با این حال، از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. در تولید صفحه نمایش گوشی Poco M3، از Corning Gorilla Glass 3 استفاده شده تا مقاومت آن در برابر خط و خش افزایش پیدا کند. با این حال، پوکو بر روی گوشی Poco X3 از محافظ Corning Gorilla Glass 5 استفاده کرده است تا به شکل چشمگیری از صفحه نمایش IPS LCD و 120 هرتزی آن محافظت کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عموما از چنین محافظ صفحه نمایشی، بر روی گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شود اما پوکو تصمیم گرفت تا بر روی گوشی میان‌رده از آن استفاده کند. 

گوشی پوکو m3 تنها 198 گرم وزن دارد که در مقایسه با گوشی پوکو ایکس 3 با وزن 225 گرم، یک گوشی سبک محسوب می‌شود. قاب پشتی و جنس فریم هر دو محصول از پلاستیک بوده که سبب کاهش وزن این دو گوشی هوشمند شده است اما با وجود جنس پلاستیکی قاب پشت، کیفیت ساخت هر دو محصول بالاست به طوری که با نگه داشتن آن‌ها در دست، احساس خوشایندی خواهید داشت. 

گوشی Poco M3 از ابعاد 9.6*77.3*162.3 میلی‌متر برخوردار است که کمی از گوشی Poco X3 با ابعاد 10.1*76.8*165.3 میلی‌متر کوچک‌تر است.

آنچه سبب تمایز بدنه گوشی Poco M3 و گوشی Poco X3 می‌شود، برخورداری گوشی پوکو ایکس 3 از استاندارد محافظتی IP53 است. تمام گوشی‌هایی که مجهز به این استاندارد هستند دارای مقاومات بالایی در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار هستند اما کاملا ضد آب نیستند بنابراین توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان گوشی خود را به زیر آب نبرید. 

هر دو گوشی، مجهز به جک 3.5 میلی‌متری و اسپیکرهای دوگانه هستند و از پورت microSD پشتیبانی می‌کنند بنابراین به شما امکان افزایش حافظه داخلی دستگاه را خواهند داد. برای باز کردن قفل گوشی می‌توانید از تشخیص چهره و یا حسگر اثر انگشت استفاده کنید. حسگر اثر انگشت در هر دو گوشی، در سمت راست تعبیه شده‌اند و دسترسی به آن بسیار ساده است. در مورد تشخیص چهره نیز، به دلیل پایین بودن امنیت آن، توصیه می‌کنیم از آن استفاده نکنید. 

صفحه نمایش 

عمده‌ترین تفاوت این دو گوشی را می‌توان تفاوت در صفحه نمایش آن‌ها عنوان کرد. گوشی Poco M3 مجهز به یک صفحه نمایش IPS LCD با ابعاد 6.53 اینچ با روشنایی 400 نیت است که برای استفاده در یک گوشی میان رده، نسبتا خوب و قابل قبول است. تنها ایرادی که به این صفحه نمایش وارد است، پایین بودن روشنایی صفحه است که امکان مشاهده صفحه نمایش در زیر نور مستقیم آفتاب را تا حدودی با مشکل روبرو می‌کند. این صفحه نمایش بزرگ توسط Corning Gorilla Glass 3 محافظت می‌شود و از رزولوشن 2340*1080 پیکسل پشتیبانی می‌کند و تراکم پیکسلی آن 395ppi است که باید گفت عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کند.  

گوشی Poco X3 در مقابل، مجهز به یک صفحه نمایش IPS LCD با ابعاد 6.67 اینچ است که روشنایی 450 نیت را در اختیار شما قرار می‌دهد که در مقایسه با گوشی Poco M3 کمی بیشتر است. با این حال، نمی‌توان گفت که کافی است و به نوعی جزو نقاط ضعف این محصول به شمار می‌رود. برتری نمایشگر Poco X3 نسبت به Poco M3 را می‌توان، نرخ نوسازی 120 هرتزی آن دانست که عملکرد آن از برخی از گوشی‌های سامسونگ از جمله گوشی Galaxy A52 بهتر است. از دیگر نقاط قوت نمایشگر این محصول می‌توان به پشتیبانی از +HDR10 اشاره نمود. وضوح تصویر و میزان تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی، دقیقا مشابه با گوشی Poco M3 است. 

گوشی Poco X3

دوربین

دوربین‌های گوشی Poco M3، که در پنل پشت این محصول قرار گرفته‌اند، شامل یک ماژول سه‌گانه با دوربین‌های اصلی 48 مگاپیکسل، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل و سنسور 2 مگاپیکسل تشخیص عمق است. همچنین یک فلش LED در کنار آن‌ها قرار داده شده است که می‌توانید از آن برای تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور استفاده کنید. 

گوشی Poco X3 در مقابل دارای 4 ماژول دوربین در پنل پشتی دستگاه است که شامل دوربین‌های اصلی 64 مگاپیکسل، دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسل، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل می‌شوند. بر روی این گوشی، به جای یک LED از یک فلش LED دوگانه استفاده شده است که سبب بهبود نور در محیط‌های کم‌نور می‌شود. از ویژگی‌های دوربین این محصول می‌توان به قابلیت عکاسی HDR، قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama) و کیفیت فیلم برداری 4K پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه اشاره کرد. 

دوربین سلفی Poco M3 یک دوربین 8 مگاپیکسلی عریض f/2.1 و دوربین سلفی گوشی Poco X3 یک دوربین 20 مگاپیکسلی عریض f/2.2 است. در مورد دوربین سلفی باید گفت، Poco X3 عملکرد بهتری ارائه کرده است و تصاویر ثبت شده با آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین از امکان عکاسی panorama و فناوری HDR نیز پشتیبانی می‌کند. 

ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

گوشی Poco M3 مجهز به چیپست Qualcomm SM6115 Snapdragon 662 با پردازنده هشت‌هسته‌ای هست همچنین دارای پردازنده گرافیکی Adreno 610 است که با در نظر گرفتن آن می‌توان گفت این گوشی برای انجام بازی، چندان مناسب نیست. در مقابل باید گفت گوشی پوکو ایکس 3 ویژگی‌های سخت‌افزاری بهتر و قدرتمندتری دارد. این محصول مجهز به چیپست Qualcomm SM7150-AC Snapdragon 732G و پردازنده گرافیکی Adreno 618 است. این محصول عمکرد بسیار خوبی در هنگام اجرای بازی‌ها از خود نمایش می‌دهد از این رو برای علاقمندان به بازی‌های موبایل، می‌تواند انتخاب بسیار خوب و ایده‌آلی باشد. 

در مورد ویژگی‌های نرم‌افزاری این دو گوشی باید گفت از آنجایی که تنها به فاصله 3 ماه معرفی شده‌اند، هر دو محصول دارای  Android 10 و رابط کاربری MIUI 12 می‌باشند.

ظرفیت باتری

شاید باتری 6000 میلی آمپر ساعتی گوشی Poco M3 را بتوان نقطه قوت این محصول دانست اما قابلیت شارژ سریع 18 واتی، کمی کار را برای کاربران دشوار می‌کند چرا که شارژ کامل این گوشی، زمان زیادی طول خواهد کشید. گوشی Poco X3 نیز با یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی اما قابلیت شارژ سریع 33 واتی عرضه شده است و شارژ کامل آن از 0 تا 100 درصد چیزی در حدود 70 دقیقه طول خواهد کشید. 

مقایسه گوشی پوکو M3 و گوشی Poco X3

جمع‌بندی و معرفی برنده مقایسه

در این مقاله به مقایسه گوشی پوکو M3 و گوشی Poco X3 پرداختیم که هر دو در دسته گوشی‌های میان‌رده بازار قرار می‌گیرند. با بررسی این موارد باید گفت گوشی Poco X3 با برخورداری از سخت‌افزار قدرتمندتر و صفحه نمایش خوب 120 هرتزی، برنده این مقایسه است و ارزش خرید بالاتری دارد. با این حال اگر تنها قصد دارید از گوشی خود برای انجام امور روزمره استفاده کنید، گوشی پوکو M3 می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. 


شما تجربه کار با کدامیک از این گوشی‌ها را داشته‌اید؟ نظر شما در مورد نقاط قوت و ضعف این محصولات چیست؟