گوشی شیائومی Poco M3، یک گوشی ارزان‌قیمت برای کاربردهای مختلف است. باتری بزرگ، صفحه نمایش خوب به همراه اسپیکرهای استریو و 6 گیگابایت رم تنها بخشی از ویژگی‌های این گوشی هوشمند چینی به شمار می‌روند. در حالی که طراحی بدنه این گوشی موبایل، فوق‌العاده شگفت‌آور است اما عملکرد آن شما را چندان شگفت‌زده نخواهد کرد و می‌توان گفت عملکرد نسبتا متوسطی دارد.

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد ویژگی‌های پوکو ام 3 صحبت کنیم می‌توانیم نقاط ضعف و قدرت این محصول را اینگونه دسته‌بندی کنیم:

  • نقاط قوت
    • عمر طولانی باتری
    • 6GB حافظه رم
    • بلندگوهای استریو
    • طراحی بدنه فوق‌العاده
  • نقاط ضعف
    • عملکرد نسبتا متوسط
    • دوربین‌ها
    • اندروید 10

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco M3 در 2 دقیقه!

Poco M3 یکی از گوشی‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه کمپانی شیائومی است که طرفداران بسیاری در کشور هند پیدا کرده است به طوری که در طول چند هفته، چیزی در حدود نیم‌میلیون دستگاه از آن به فروش رفت اما اکنون این آمار چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

به لطف طراحی جدید و جسورانه بدنه دستگاه، شیائومی پوکو ام 3 توانسته تمامی گوشی‌های هم‌قیمت خود را شکست دهد. می‌توان گفت طراحی بدنه این دستگاه با توجه به قیمت آن، بسیار زیبا و به اصطلاح خوش‌دست است. صفحه نمایش بزرگ و +Full HD، به سادگی به شما امکان می‌دهد تا فیلم‌ها و به طور کلی هر محتوای HD را بر روی گوشی خود تماشا کنید. با اینکه میزان refresh rate در این نمایشگر بالا نیست و یا یک صفحه نمایش AMOLED در اختیار ندارید اما این صفحه نمایش پاسخگوی تمامی نیازهای شما خواهد بود.

عملکرد دستگاه همان قسمتی است که شرایط را کمی با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. Snapdragon 662 سابقه‌ی چندان خوبی در گوشی‌های هوشمند نداشته است. این مسئله در مورد شیائومی Poco M3 نیز صدق می‌کند. با این حال، به لطف وجود 6GB حافظ رم، دستگاه می‌ تواند MIUI را کمی بهتر و روان‌تر اجرا کند.

دوربین‌های گوشی پوکو ام 3 جزو نقاط ضعف دستگاه محسوب می‌شود با این حال می‌توانند در نور روز، عکس‌های نسبتا خوبی در اختیار شما قرار دهند.

Poco M3 دارای یک باتری بسیار بزرگ 6,000mAh است و همانطور که انتظار می‌رفت، شما می‌توانید از گوشی خود تا دو روز کامل استفاده کنید.

اسکنر اثر انگشت در کنار گوشی، قفل تشخیص چهره، جک هدفون، IR blaster، dual stereo speaker و ویژگی‌های دیگر توانسته‌اند زیبایی بیشتری به این گوشی خوش‌قیمت اضافه کنند.

حال که چندین ماه از معرفی Poco M3 گذشته، نمی‌توان گفت این گوشی هوشمند، انتخاب اول کاربران خواهد بود. با این حال به دلیل ویژگی‌های فنی و قدرتمند دستگاه از جمله عمر بالای باتری، می‌توان گفت این محصول در لیست دستگاه‌های توصیه شده برای خرید قرار می‌گیرد.

در پایا تلکام، این دستگاه را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد. 

طراحی بدنه

عموما طراحی بدنه در گوشی‌های ارزان‌قیمت، کمی زشت و خسته‌کننده به نظر می‌رسد اما این موضوع در مورد گوشی شیائومی poco m3 صدق نمی‌کند. بدنه این گوشی به شکلی چشم‌نواز طراحی شده که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند و قطعا در میان کاربران به یک ویژگی برجسته تبدیل شده است. این گوشی هوشمند در سه رنگ آبی، مشکی و زرد به بازار عرضه شده است که از میان آن ها  Poco Yellow یا زرد پوکو بسیار چشمگیر به نظر می رسد.

یک بلوک مستطیلی در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته که محل تعبیه ماژول‌های دوربین و قرارگیری نام POCO است. این بلوک مستطیلی از یک شیشه مشکی ساخته شده که دوربین‌های سه‌گانه دستگاه داخل آن تعبیه شده است. یک پلاستیک مشکی پررنگ بر روی تمامی بخش‌های آن کشیده شده و ظاهری شبیه به چرم مصنوعی به آن بخشیده است. 

شیائومی poco m3

قسمت پشتی گوشی Poco M3 کمی منحنی است و طراحی آن به گونه‌ای است که اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‌ماند. به این ترتیب بدون ایجاد حس چسبندگی، تجربه بهتری از گرفتن این گوشی در دست خواهید داشت. این گوشی هوشمند یکی از بهترین گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار است و ویژگی‌های ظاهری آن توانسته توجه کاربران زیادی را به خود معطوف کند. وزن دستگاه در حدود 197 گرم است و ضخامتی در حدود 9.6 میلی‌متر دارد. از این نظر، این گوشی هوشمند می‌تواند برای برخی افراد، سنگین و بزرگ باشد.

قسمت کناری دستگاه محل قرارگیری دکمه Power می‌باشد که حسگر اثر انگشت به شکل مناسبی در آن جای داده شده است. در بالای حسگر اثر انگشت، دکمه‌های تنظیم صدا، IR blaster و جک 3.5mm هدفون قرار گرفته است. اسلات‌های کارت microSD و سیم‌کارت در سمت دیگر قرار گرفته‌اند. در نهایت، پورت Type-C و بلندگو در قسمت پایین گوشی شیائومی poco m3 تعبیه شده‌اند.

قسمت جلویی دستگاه، محل قرارگیری دوربین سلفی و یک صفحه نمایش بزرگ +Full HD است که توسط Corning Gorilla Glass 3 در برابر آسیب‌های احتمالی و خط و خش محافظت می‌شود. 

صفحه نمایش 

Poco M3 به یک صفحه نمایش +Full HD با ابعاد 6.53 اینچ مجهز است و دارای رزولوشن 1080*2340 پیکسل با نسبت 19.5:9، 90.34 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه و 70 درصد طیف رنگی NTSC می‌باشد. 

این صفحه نمایش از قابلیت‌هایی نظیر تنظیم دمای رنگ، وضعیت استاندارد، حالت خواندن و حالت نور خورشید پشتیبانی می‌کند. حداکثر میزان روشنایی دستگاه بر روی 400nits تنظیم شده است. این میزان روشنایی تا زمانی که درون خانه باشید مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر در یک روز کاملا آفتابی در بیرون از منزل قصد خواندن متن یا تماشای ویدئو را داشته باشید با مشکل رو به رو می شوید.

اگرچه این گوشی هوشمند، بهترین گوشی برای استفاده در فضای باز نیست با این حال، صفحه نمایش Poco M3، به عنوان یک گوشی‌ ارزان‌قیمت، عملکرد خوبی ارائه می‌کند. در نظر داشته باشید امکان مشاهده تصاویر HD با کیفیت 1080p با جزئیات و رنگ خوب در این گوشی وجود دارد.

xiaomi poco m3

عملکرد

ارائه عملکرد قدرتمند یکی از نقاظ ضعف گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. Poco M3 به پردازنده Snapdragon 662 مجهز شده است و از حداکثر فرکانس 2.05 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. پردازنده گرافیکی Adreno 610 این گوشی، وظیفه مدیریت فعالیت‌های گرافیکی و اجرای بازی‌ها را بر عهده دارد. به طور کلی می‌توان عملکرد گوشی پوکو ام 3 را متوسط ارزیابی کرد.

نرم افزار

پوسته MIUI 12 مبتنی بر اندروید 10 بر روی این گوشی عرضه شده است در حالی که انتظار می‌رود تا در ماه‌های آینده، به‌روزرسانی اندروید 11 نیز برای آن ارائه شود. این پوسته بر روی Poco M3 در مقایسه با Redmi و Mi تغییرات کوچکی داشته است. برنامه‌های از پیش نصب شده بر روی آن کم‌تر و رابط کاربری آن مطلوب است.

در MIUI گزینه‌های بی‌شماری برای سفارشی‌سازی گوشی هوشمند شما در اختیارتان قرار می‌گیرد. تمامی حرکت‌ها در سیستم به شکلی روان و رنگی طراحی شده‌اند. شما می‌توانید home screen، صفحه اپلیکیشن‌ها، آیکون‌ها و بسیاری از موارد را مطابق با سلیقه خود سفارشی‌ سازی کنید.

نرم افزار شیائومی poco m3

دوربین

با گوشی شیائومی poco m3، شما یک دوربین سه‌گانه با 48 مگاپیکسل دوربین اصلی در اختیار دارید. پس از آن، یک لنز ماکرو 2MP و یک لنز عمیق 2MP نیز قرار دارد. در شرایطی که نور محیط بسیار کم باشد می‌توانید از فلش LEDهای گوشی کمک بگیرید. به کمک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی که داخل dew-drop notch قرار گرفته است می‌توانید تصاویر سلفی بگیرید.

امکان تنظیم دوربین در حالت های document mode, night mode, AI scene detection, AI beautify, portrait mode, movie frame Panorama, Raw mode وجود دارد. همچنین می‌توانید تصاویر ویدئویی را با کیفیت Full HD و اسلوموشن را با 120 فریم بر ثانیه ضبط نمایید.

در طول روز، دوربین اصلی قادر است تصاویر را با جزئیات بسیار مطلوب‌تری در اختیار شما قرار دهد. همچنین در برخی نقاط آسمان که تراکم ابر وجود دارد تصاویر به صورت overexpose به شما نمایش داده می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد رنگ‌ها به شکلی خوب و با اشباع مناسب به شما نمایش داده می‌شود. سرعت فوکوس چندان عالی نیست اما نسبتا خوب است.

به طور کلی، می‌توان گفت دوربین اصلی گوشی پوکو ام 3 برای گرفتن عکس نسبتا خوب عمل می‌کند. تصاویری که در طول شب توسط این گوشی هوشمند گرفته می‌شود، جزئیات کمی در اختیار شما قرار می‌دهند و نویز بیشتری دارند. با تنظیم دوربین در حالت Night mode می‌ توانید تا حدودی این مشکلات را برطرف کنید.
وجود لنزهای 2 مگاپیکسلی عمیق و ماکرو به شما امکان می‌دهند تا در طول روشنایی روز، عکس‌های پرتره خوبی بگیرید.
در نهایت باید گفت تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی 8 مگاپیکسل چندان مطلوب نیستند زیرا بیش از حد Sharp هستند و رنگ ها در آن به طور نامطلوبی نمایش داده می‌شوند.

تست دوربین شیائومی poco m3

تصاویر گرفته شده با گوشی شیائومی poco m3

باطری

Poco M3 دارای یک باتری بزرگ 6000 میلی‌آمپری است که می‌توان گفت جزو نقاط قوت این محصول محسوب می‌شود. از ویژگی‌های مطلوب در باتری این دستگاه می‌توان به قابلیت شارژ سریع و پورت USB Type-C اشاره کرد.

با تست‌های انجام گرفته باید گفت گوشی Poco M3 با هر بار شارژ تا یک روز و نیم کار خواهد کرد. اگر نور صفحه را در پایین‌ترین حالت قرار دهید می‌توانید تا دو روز کامل از دستگاه خود استفاده کنید. پشتیبانی از شارژ سریع چندان کارامد نخواهد بود چرا که شارژ کامل دستگاه در حدود 2 ساعت و 30 دقیقه طول خواهید کشید. این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که عموما در حال سفر و جابجایی هستند به یک مشکل تبدیل شود.

دیگر قابلیت ها

Poco M3 در قسمت کناری خود یک حسگر اثر انگشت دارد که سرعت و دقت آن برای باز کردن قفل دستگاه، قابل قبول است. به علاوه، می‌توانید از قابلیت قفل صورت نیز برای باز کردن قفل گوشی هوشمند خود استفاده کنید. وجود اسپیکرهای استریو بر روی این دستگاه، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم را بسیار لذت‌بخش خواهد کرد.

Bluetooth 5.0 و Wi-Fi به خوبی بر روی این دستگاه عمل می‌کنند. در نهایت می‌توان به ویژگی‌هایی نظیر سنسور نور محیط، شتاب‌سنج و قطب‌نمای الکترونیکی اشاره کرد.

قیمت گوشی پوکو ام 3

جمع بندی

همانطور که در تصاویر مشاهده کردید، گوشی شیائومی Poco M3 یک گوشی منحصر به فرد به نظر می‌رسد و به دلیل طراحی بدنه زیبایی که دارد از سایر گوشی‌ها متمایز شده است. طول عمر باتری در این گوشی ارزان‌قیمت، بسیار بالا است. به لطف وجود باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی، شما می‌توانید تا یک روز و نیم با گوشی خود کار کنید. اگر علاقمند به تماشای فیلم هستید، صفحه نمایش +Full HD، بلندگوهای استریو و صفحه نمایش 6.53 اینچی، این گوشی هوشمند را به یک گوشی ایده‌ال برای شما تبدیل می‌کند.